Ga naar hoofdinhoud

Truckfabrikanten lopen zich warm voor trainingen

Alle truckfabrikanten zijn druk bezig met het opzetten van trainingsprogramma die inspelen op de nieuwe Richtlijn Vakbekwaamheid. DAF en Renault bijten het spits af in deze miljoenenmarkt.

Hoe groot de markt voor trainingen als gevolg van de nieuwe richtlijn precies is weet niemand maar vast staat dat het alleen al in ons land om meerdere honderdduizenden uren per jaar gaat. De meest onzeker factor is dat niemand weet wanneer de uren zullen worden geconsumeerd.  De nieuwe per 1 maart ingegane Richtlijn Vakbekwaamheid schrijft namelijk voor dat chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer elke 7 jaar, minimaal 35 uur training moeten krijgen maar niet vastgelegd is dat die uren gespreid moeten worden. Scania bekijkt op dit moment welke investeringen men in trainingen zal gaan doen en houdt daarbij ook rekening met het scenario dat veel chauffeurs die 35 uur tot het laatste half jaar opsparen. DAF en Renault zijn als eerste truckfabrikanten klaar met trainingsprogramma en hebben heeft als eersten ook de verplichte CCV certificatie behaald. Ook de andere truckfabrikanten ontwikkelen plannen om deze grote en lucratieve markt te betreden. Morgen maakt bijvoorbeeld Volvo bekend wat men precies gaat aanbieden.

Ecodrive

Bij DAF gaat het om de al bestaande EcoDrive-training die zich richt op ‘Het Nieuwe Rijden’ en daarmee op zuiniger rijden, een hoger voertuigrendement en een schoner milieu. In de praktijk leidt de training volgens DAF bij de deelnemende chauffeurs tot een blijvende brandstofbesparing van 3 tot 5 %. Het DAF EcoDrive trainingsprogramma biedt keuze uit een eendaagse rijstijlopleiding, een drie- of vijfdaagse mentortraining (voor het opleiden van trainers die hun kennis overdragen op de chauffeurs binnen hun onderneming) en korte introductie- en opfriscursussen, die specifiek op de vervoerder worden afgestemd. Naast de DAF EcoDrive-trainingen is ook de DAF-training ‘Chauffeur Nieuw Voertuig’ officieel gecertificeerd. Die is bedoeld om chauffeurs tev trainen een truck waarmee zij nieuw gaan rijden. DAF verzorgt de EcoDrive en ‘Chauffeur Nieuw Voertuig’-trainingen in nauwe samenwerking met TÜV Rheinland.

Optifuel

Bij Renault heet de cursus Optifuel Training. Renault Trucks is daarvoor een samenwerking aangegaan met het gecertificeerde trainingsbureau Drivolution. De training is gericht op veilig én zuinig rijden. Streven is een echte mentaliteitsverandering teweeg te brengen bij chauffeurs. Momenteel zijn pilots gaande met ervaren chauffeurs. Renault zegt dat daarbij op korte termijn besparingen op het brandstofverbruik tussen 8 en 15% worden bereikt wat op langere termijn zal resulteren in besparingen van 3 à 8%. Optifuel Training is onderdeel van het totale Optifuel programma dat verder nog bestaat uit  Optifuel Technology en Optifuel Infomax. De geavanceerde meetapparatuur van laatstgenoemde programma’s maken diepgaande en gedetailleerde analyse van rijgedrag mogelijk. 

daf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer