fbpx Ga naar hoofdinhoud

Vijf nieuwe G’tjes voor Van den Heuvel

Van den Heuvel Logistiek in Uden nam recent vijf nieuwe Scania’s G370 in gebruik. Nog drie stuks worden iets later afgeleverd. De trucks dienen als uitbreiding en vervanging binnen het grotendeels Scania wagenpark van het bedrijf. Van den Heuvel koos voor de G-serie omdat het hen de perfecte balans biedt tussen chauffeurscomfort en handling in de stad.

“Wij hebben al een heel lang en heel goede relatie met het merk”, vertelt Jasper Bijnen, die als operationeel directeur verantwoordelijk is voor het wagenpark binnen Van den Heuvel. Van onze 130 voertuigen is inmiddels het merendeel Scania. Dat is zakelijk gezien ingegeven op TCO en betrouwbaarheid. Maar ik weet zeker dat er op de achtergrond ook emotie meespeelt. Eigenaar Mark van den Heuvel is namelijk één van de weinigen die met een Scania aan de Dakar mee heeft gedaan.”

“Onze corebusiness is fijnmazige distributie binnen de Benelux. Daar past de G serie van Scania heel goed. Eigenlijk zouden we ons werk ook heel goed met een P- cabine kunnen doen. Maar daar hebben we destijds niet voor gekozen en inmiddels staan de nieuwe P en G-cabines op dezelfde bodemplaat en zijn dus even breed. Dan geeft de G toch iets meer ruimte en dus comfort aan onze chauffeurs. En het levert ons tegelijkertijd een mooie balans: net niet te groot in de stad en voldoende voor op de snelweg.”

Dat comfort voor de chauffeurs heeft Van den Heuvel nog vergroot door te kiezen voor Climate Control. “Wij rijden tussen 90 en 100.000 kilometer per jaar dag in dag uit. Als een chauffeur zo’n 20 keer per dag met zijn natgeregende kleding in die cabine stapt, wil hij toch dat de boel niet klam wordt en de ruiten continu beslaan. Dan betaalt een iets uitgebreidere klimaatbeheersing in de cabine zich al gauw terug. Onze chauffeurs rijden dan ook graag in deze auto’s”, aldus Jasper.

Bij Van den Heuvel doen ze relatief lang met hun voertuigen. “Wij rijden er tussen de acht en negen jaar mee. Ook daarom kiezen we bewust voor Scania. Kijk, dat de motor zo’n miljoen kilometer meegaat is tegenwoordig niet meer zo opvallend. Over acht á negen jaar gaan juist al die andere dingen daaromheen meespelen: versleten deurmechanieken, ingezakte stoelen, haperende schakelaars. Allemaal zaken die veel zwaarder worden belast als je lang doorrijdt. Onze ervaring met Scania is daarin heel positief.”

Jasper kiest bewust voor de vijfcilinder 370 pk SCR-only motor. “Die laten bij ons een heel goed verbruik zien. Maar dat komt niet alleen door die motor. Ook de rechtervoet van de chauffeur speelt nog steeds een grote rol. Daar besteden we dus veel aandacht aan met trainingen. En ook blijven we de resultaten goed monitoren. Wat dat laatste betreft, hebben we veel steun van de rapporten die Scania ons wekelijks toezendt.” 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer