Volta Trucks betreedt ook Amerikaanse markt • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Volta Trucks betreedt ook Amerikaanse markt

Volta Trucks maakte de strategische routekaart bekend waarmee het de Noord-Amerikaanse markt zal betreden. Het bedrijf is al gevestigd als toonaangevende en baanbrekende fabrikant van volledig elektrische bedrijfsvoertuigen en serviceprovider. Met dit plan zullen de eerste Volta Zero trucks in de straten van Los Angeles te zien zijn tegen het einde van volgend jaar.

De introductie van de 100 procent elektrische bedrijfsvoertuigen van Volta Trucks in Noord-Amerika zal in 2023 starten met een Volta Zero Class 7 truck die gelijk is aan de bestaande Europese 16-tons vrachtwagen, met een droge of gekoelde laadbak. De Volta Zero is een speciaal gebouwde 100 procent batterij-elektrische middelzware truck speciaal ontworpen voor stedelijke logistiek. Het ontwerp vanaf de basis van Volta Zero past een innovatieve compacte eAxle toe die de elektrische motor, de transmissie en de as, allemaal in één assemblage bevat, geleverd door de in Michigan gevestigde Meritor evenals hoogspanningsbatterijen binnen de chassisrails, wat de veiligste locatie is, van Proterra uit Californië.

Volta Trucks zal beginnen met een eerste vrachtwagenvloot van 100 Class 7 trucks midden 2023; die wordt door Amerikaanse klanten geëvalueerd, te beginnen in Los Angeles, voorafgaand aan een uitrol van de productie van voertuigen in 2024. Tot op heden heeft Volta Trucks 24 road-going ‘Design Verification’ prototypes gebouwd die momenteel een rigoureus en uitgebreid testprogramma ondergaan in Europa. Vooruitlopend op de introductie in Noord-Amerika verwacht het bedrijf al meer dan 1.500 volledig elektrische Klasse 7 vrachtwagens voor Europese klanten te hebben gebouwd.

De Class 7 Volta Zero is een voertuig dat speciaal is ontworpen voor stedelijke logistiek en biedt een modulaire batterijconfiguratie voor een bereik van 150 tot 200 km – meer dan genoeg voor distributieroutes in het centrum. Het voertuig is geschikt voor zowel AC als DC 250 kW snelladen en hiermee bereikt men een volledige lading vanaf leeg in iets meer dan een uur. Een uur laden met gewone 19kW AC voegt ongeveer 20 km bereik toe.

Hoewel bedrijfsvoertuigen een klein deel van het stadsverkeer uitmaken, zijn zij in het verleden betrokken geweest bij een onevenredig groot aantal ongevallen met kwetsbare weggebruikers. Volta Trucks heeft samen met Astheimer Design de volledige rijervaring omgegooid, zonder de traditionele verbrandingsmotor, en plaatst de bestuurderszetel centraal en in een lage positie zodat die op ooghoogte komt van voetgangers en fietsers. De glazen cabine van de Volta Zero biedt een gezichtsveld van 220 graden rondom het voertuig. Dat levert een optimale zichtbaarheid en vermindering van dode hoeken op.

Dankzij de innovatieve centrale rijpositie van de Volta Zero kan de bestuurder het voertuig aan beide kanten in- en uitstappen; altijd op het trottoir voor de eigen veiligheid en via schuifdeuren in plaats van openslaande deuren om ook de veiligheid van passerende fietsers te waarborgen.

De 33.000 pond, ongeveer 15 ton. De introductie van klasse 7 Volta Zero zal in 2024/2025 op de voet worden gevolgd door een Class 5 voertuig van 19.500 pond en een Class 6 truck van 26.000 pond, wat overeenkomt met de Europese voertuigen van 7,5 en 12 ton.

De Class 5 en 6 Volta Zero’s die in april 2022 worden voorgesteld zullen een nauwe visuele overeenkomst hebben met het Class 7 voertuig. Alle Volta Zero’s beantwoorden aan de zelfde wereldklasse veiligheidsnormen van het Class 7 voertuig. De emissievrije aandrijflijn vermijdt niet alleen CO2-uitstoot maar ook de schadelijke deeltjes die zorgen voor problemen met de luchtkwaliteit en de gezondheid. Aan de voorkant zullen de Class 5 en Class 6 trucks identiek zijn. Het Class 6 voertuig heeft een langer chassis en carrosserie en een tweede set achterwielen en banden die het hogere laadvermogen kunnen opvangen.

Met zijn Europese ervaring begrijpt Volta Trucks de complexiteit waarmee wagenparkexploitanten worden geconfronteerd bij de overgang naar elektrificatie. Als reactie hierop biedt het bedrijf het innovatieve Truck as a Service aan, een one-stop-shop die alle elementen die nodig zijn om een vrachtwagenpark te elektrificeren, in één aanbod en maandelijkse betaling samenbrengt.

In Europa omvat Truck as a Service een reeks diensten, waaronder de initiële beoordeling van de locatie om volledig inzicht te krijgen in de infrastructuurbehoeften van het depot van een klant, tot en met de installatie van de laadpaal. Het omvat ook de financiering en verzekering van de voertuigen om de adoptie te versnellen en het eigendomsrisico weg te nemen voor de klant. Belangrijk is dat het ook alle service- en onderhoudsvereisten van het voertuig omvat gedurende de gebruiksduur van de klant.

Met dezelfde aanpak als in Europa, zal Volta Trucks haar eigen ‘Volta Trucks Hubs‘ ontwikkelen voor service en onderhoud van voertuigen. Hubs zullen dicht bij de eigen logistieke centra van de klant worden gevestigd om de uptime en het gemak te maximaliseren. Het bedrijf zal ook een uitgebreid netwerk van faciliteiten van derden ontwikkelen om de geografische dekking van service- en onderhoudsvestigingen te vergroten.

Er wordt nu gewerkt aan de start van de eerste in de VS gevestigde productie met een ervaren partner, met overeenkomsten die later in 2022 worden verwacht. De eerste in de VS geleverde Class 7 voertuigen zullen worden gebouwd op de bestaande contractfabriek van het bedrijf in Steyr, Oostenrijk, om de kwaliteit van de eerste Amerikaanse voertuigen te waarborgen. Alle Class 5 en 6 voertuigen voor Noord-Amerika zullen naar verwachting vanaf 2024/25 in de VS worden gebouwd.

De oprichter van Volta Trucks Carl-Magnus Norden kondigde de Amerikaanse roadmap voor de ACT Expo in Long Beach, Californië als volgt aan: “Sinds de lancering van Volta Trucks in 2019 en de onthulling van de Volta Zero in september 2020 hebben we Londen, Parijs en andere Europese lanceersteden gebruikt, waar de vloten steeds meer op elektriciteit overschakelen, om te bewijzen dat onze concepten aansluiten bij de behoeften van klanten. Met meer dan 6.000 pre-orders van enkele van Europa’s grootste wagenparkbeheerders is het tijd om onze geografische horizon uit te breiden en te kijken naar de aanzienlijke marktkansen in Noord-Amerika. Ik geloof dat onze volledig elektrische truck perfect zal voldoen aan de behoeften van de Amerikaanse klant en we kijken ernaar uit om klanten te betrekken om feedback te krijgen over onze producten en diensten, dan testen en leren als we kijken om hun verwachtingen te overtreffen. Ik kijk ernaar uit om enkele van de grootste vlootklanten van Noord-Amerika te ontmoeten en hen kennis te laten maken met onze volledig elektrische Class 7.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer