Ga naar hoofdinhoud

Volvo FL240 Citipro, Distributie op z’ n Zweeds

(APRIL 2008) – Met de FL240 Citipro is Volvo weer helemaal terug in het segment van de lichte distributie. TTM testte het model met de Comfort-cabine en speurde onder andere naar gelijkenissen met de voertuigen van ‘dat andere merk’.
De nieuwe Volvo’s FL zijn ontwikkeld op basis van de Renault Midlum-cabine. De belangrijkste componenten zoals het cabinecasco, motor en transmissie zijn identiek. Maar er zijn voldoende verschillen om tot een keuze tussen het ene of het andere merk te komen.
Een eerste verschil is dat Volvo in dit segment pas bij 12 ton begint. Renault biedt een 7,5 tonner aan met viercilinder motor. Dat heeft ermee te maken dat Volvo met de oude FL in het allerlichtste deel van dit segment nooit erg succesvol is geweest. De oude FL was gewoon te zwaar en te duur. Verder heeft Volvo, in tegenstelling tot Renault, geen bedrijfsautoprogramma onder de 7,5 ton, hoewel veel Volvo-dealers op dat gebied wel zaken doen met Nissan. Volvo zou Volvo niet zijn als men zich niet had onderscheiden op het gebied van veiligheid. De Volvo-cabines voldoen, in tegenstelling tot de Renault-versies, wél aan de strenge Zweedse botseisen. Je komt in het Nederlandse distributietransport niet elke dag op voorruithoogte een horizontale boomstam tegen, maar het is voor een chauffeur toch plezierig te weten dat hij bij een kettingbotsing vóór en achter iets meer beschermend staal heeft dan bij de meeste andere trucks. Om die grotere veiligheid te bereiken hebben de Volvo-cabines een groter aantal puntlassen en zijn ze op een aantal plaatsen extra versterkt. Het eigen gewicht van de cabines en dus van de hele truck is daardoor wel 40 tot 60 kg hoger.
Een derde belangrijk verschil is de styling van zowel binnen- als buitenzijde van de FL. Als je het niet weet zie je nauwelijks dat de Renault Midlum en de Volvo FL één en dezelfde truck zijn. Aan dat rijtje kan trouwens de DAF FL ook nog worden toegevoegd.

Totaal concept
Volvo kiest er steeds vaker voor de klant chassiscabine plus laadbak aan te bieden. Die trend is begonnen met deze Citipro. De laadbak is afkomstig uit Tsjechië en wordt in de fabriek opgebouwd. Als het goed is moet de klant daarmee ongeveer 10 procent goedkoper uit zijn dan wanneer hij een soortgelijke bak door de carrossier op laat bouwen. Ofschoon er op de bak kwalitatief weinig valt aan te merken is het probleem van dit concept dat het niet mogelijk is om aan specifieke wensen van de vervoerder te voldoen. Aangezien veel Nederlandse klanten dergelijke wensen hebben  – een extra deur, een iets andere laadklep – heeft de Nederlandse Volvo-importeur  toch een Nederlandse variant van het Citipro-concept gelanceerd. Daarvoor heeft men een overeenkomst afgesloten met de Combi Groep carrosseriebouwers. Een van de Combi-bedrijven bouwt de bak op en houdt daarbij rekening met de wensen van de klant. De kosten daarvan zijn wel iets hoger dan van de Tsjechische bak, maar voor dat geld heeft de klant dan wel precies wat hij wil.
Het Citipro-concept is niet alleen een voertuig, maar omvat ook aangepaste financieringen en reparatie-onderhoudscontracten.

Stil
De door TTM geteste FL is voorzien van de zogenaamde Comfort-cabine. Dat is feitelijk de slaapcabine, maar dan zonder bed. Het voordeel van die cabine is dat de chauffeur meer ruimte heeft voor zijn spullen en ook nog eens een natte regenjas op kan hangen zonder dat hem direct het water in de nek druppelt. De cabine is met een lengte van twee meter wel iets langer en zwaarder dan de korte variant, maar een bijkomend voordeel is dat men er een ontwerpfoutje mee kan maskeren. Een schoonheidsfoutje is dat de zescilinder Deutz-motor niet onder de korte FL-cabine past. Hij steekt 16 cm naar achteren uit. Het gat tussen laadbak en cabine wordt dan opgevuld door een fender. Bij de langere cabine heeft men dat bezwaar niet en kan de laadbak op normale afstand van de cabine worden gepositioneerd.

Toegankelijk
Met een vloerhoogte van iets meer dan een meter en twee instaptreden is de FL-cabine goed toegankelijk. Het interieur ademt een onmiskenbare Volvo-sfeer, want het is qua materialen en design duidelijk afgeleid van de zwaardere modellen. De stoel in  onze testauto is wel een luxere dan in een gewoon model en ook de fraaie middenconsole maakt deel uit van het comfortpakket. De meeste overige voorzieningen zijn voor alle cabinevarianten eender. Zo zitten boven de voorruit twee royale afsluitbare kasten en een paneel voor de digitach en is de versnellingspook samen met de handrem ondergebracht in een compacte console die aan het dashboard zit. Alles goed binnen handbereik dus. Maar de console maakt geen doorloop door de cabine mogelijk en beperkt de knieruimte van de middelste passagier. Opvallend en uiteraard ook plezierig is het lage geluidsniveau in de FL-cabine. De decibelmeter bleef steken bij 66 dBA en dat is laag.
Plezierig qua uitzicht is het extra ruitje onder in de rechterzijdeur. Dit meet ongeveer 50 bij 28 cm en biedt inderdaad extra zicht op naast de truck staande fietsers of voetgangers die men in de spiegels nauwelijks waarneemt.

Schakelen stroef
Wat rij-eigenschappen betreft heeft de Volvo FL in het algemeen een hoog niveau. Handling, besturing en remmen hebben een dusdanig karakter dat je al na enkele kilometers het gevoel hebt de auto goed te kennen. Het enige minpunt vond TTM.nl de wat stroeve schakeling van de door ZF gemaakte zesbak. Eigenlijk hoort in een dergelijke truck helemaal geen schakelbak als je kijkt naar het aantal keren dat je met een distributietruck op een dag de versnellingshandel moet bedienen. Op dit moment is de Volvo FL echter niet met schakelautomaat leverbaar. Daar komt wel verandering in, want na de zomer kan de FL worden uitgerust met dezelfde ZF-zesbak maar dan automatisch geschakeld. Met een knipoog naar de I-Shift uit de grotere Volvo’s kreeg de bak de naam I-Sync.

Prestaties

Wat snelheden en brandstofverbruik betreft scoort de FL keurige waarden. Opvallend vonden wij het lage verbruik aan AdBlue. Bij de zwaardere trucks in de TTM-tests zijn de verschillen in AdBlue-verbruik niet zo groot. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we in het lichte segment nog onvoldoende ervaringen hebben om daar uitspraken over te kunnen doen.
Een beetje jammer is dat in het veiligheidsconcept ESP ontbreekt. Juist op lichte trucks heb je vaak te maken met wisselende chauffeurs en met minder professionele chauffeurs. In beide gevallen is het goed om een voertuig uit te rusten met een elektronische voorziening die voorkomt dat de wagen al te snel op één oor kan worden gelegd. Voor een truckfabrikant met veiligheid als handelsmerk is dat eigenlijk een ‘must’. Wat verder voor verbetering vatbaar is, is de voorbereiding voor communicatiesystemen in de cabine, bijvoorbeeld voor Bluetooth.
Voor het overige valt de Volvo FL 240 te karakteriseren als een echt Zweeds concept voor distributieverkeer: veel aandacht voor ergonomie en veiligheid, gekoppeld aan de wat chiquere uitstraling die Volvo nu eenmaal heeft.

Voor de specifieke testuitslagen kunt u deze pdf bekijken:

 Test-VolvoFL240-Citipro.pdf

 
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergrote versie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer