Ga naar hoofdinhoud

Volvo Group trekt Volvo Trucks en Renault Trucks weer uit elkaar

Volvo Trucks en Renault Trucks gaan in Europa weer gescheiden opereren. In de meeste Europese landen worden de merken Volvo Trucks en Renault Trucks tot nu toe aangestuurd vanuit een Volvo Group Truck organisatie, maar gaan nu op in gescheiden teams voor beide merken.

Volvo Group Trucks ziet de scheiding van onder meer verkoop- en marketingactiviteiten als een ‘optimalisatie’ van haar organisatie waarmee klantfocus en commerciële slagkracht worden versterkt. De zelfstandige positie van Volvo Trucks en Renault Trucks gaat in vanaf januari 2020.

De single brand strategie heeft geen gevolgen voor de dual brand dealernetwerken die Volvo Trucks en Renault Trucks nu samen hebben. De nieuwe stap geldt ook voor Volvo Trucks en Renault Trucks in het Nederlandse hoofdkantoor in Beesd. De beide merken zullen daar echter wel gehuisvest blijven, zo geeft een woordvoerder van Volvo Trucks Nederland aan.

“We zijn ervan overtuigd dat toegewijde single brand teams nog meer zullen bijdragen aan het succes van onze klanten doordat we ons beter kunnen voorbereiden op de toekomst met meer efficiency en focus, ”zeggen Heléne Mellquist, President Volvo Trucks Europe, en Jean-Claude Bailly, President Renault Trucks Europe, in een gezamenlijke verklaring.

Ruim zes jaar geleden besloot Volvo Group omhttp://www.https://www.ttm.nl/trucks/volvo-en-renault-dealernetwerk-op-de-schop/42552/ Volvo Trucks en Renault Trucks operationeel samen te voegen. Dat had vooral grote gevolgen voor het dealernetwerk, maar ook in de verkooporganisaties en hoofdkantoren. Vorig jaar al meldde toenmalig Volvo Trucks CEO Claes Nilsson aan TTM.nl dat de integratie niet zo succesvol was als beoogd en er in enkele landen behoefte was aan een gescheiden organisatie. Het ging toen om België, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Spanje. Nu wordt de scheiding voltooid in heel Europa.

3 reacties op “Volvo Group trekt Volvo Trucks en Renault Trucks weer uit elkaar

  • LG

    Menig wel denkende ondernemer in de transport had toen 6 jaar geleden al door, dat dit nooit goed ging werken, zeker toen de meeste Renault dealers opgedoekt werden, en opgeslokt werden door de bestaande Volvo dealers in de buurt, die maar 1 ding konden, Volvo trucks verkopen..! [*].Dan vraag ik me af welke mensen er wel werken bij Volvo of beter gezegd liggen slapen,… een stugge organisatie, die geeneens kan denken op welke basis waarom een vervoerder met Renault Truck gaat rijden..
    Een bedrijf dat rijdt met Renault hoort in een Renault familie, waar de relatie dealer en klant, bijna op het familie af is,… iets wat geen enkele Volvo dealer kan of in zich heeft,…. Een dealer die mee denkt met zijn klant,…!
    Wij als bedrijf hebben meer dan 30 jaar met Renault gereden en na de machtswisseling onder dealers, hebben wij de Renaults afgestoten, omdat we te maken kregen met een Volvo dealer, die het niet aanvoelde en ook liever Volvo’s aan ons verkocht,… [*] waarschijnlijk te maken met de marges]
    Alleen na 6 jaar opnieuw de boedel weer te gaan scheiden, zal het niet beter maken,… de schade die ze zelf gecreëerd hebben gaat wederom Renault pijn doen,…
    De familie band is verbroken,…. er gaat flink aan de weg getimmerd moeten worden, om weer een band te krijgen met hun klanten…

  • Sander F.

    ^^^ dat laatste zal nog bezien moeten worden.. want ik lees in het artikel dat de ‘dual brand dealernetwerken’ in tact blijven. 😉

    Ja, er zullen wel specifieke Renault dan wel Volvo verkopers komen (lijkt mij dat die er nu ook al wel zullen zijn bij sommige (grotere) dealers.

    Overigens heb ik zelf, na een stranding met een al wat oudere Renault, wél meedenkendheid van de lokale Volvo dealer ervaren t.b.v. reparatie.
    Het zal niet overal zo zwart/wit zijn als dat u stelt, lijkt mij.

  • LG

    Beste,

    Zwart wit kijken wij nooit, de actie van Volvo nu en de cijfers van de afgelopen jaren zeggen alles,… ☺

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer