Ga naar hoofdinhoud

Volvo werkt aan superlichte trucks

Over tien jaar wegen cabine en chassis van zware trucks op zijn minst 20 procent minder dan nu. Dat is het doel van een groep technici bij Volvo Trucks, die via de computer heel veel kleine gewichtsbesparingen proberen te bereiken.

Volvo superlichte trucksVolvo gebruikt een techniek die tot nu toe enkel werd gebruikt bij Volvo Aero, de afdeling voor vliegtuigmotoren. “We gebruiken de computer om honderdduizenden kleine veranderingen in het ontwerp van cabine en chassis te simuleren en te bekijken wat het oplevert aan gewichtsbeparing. Uitgangspunt daarbij is dat andere kenmerken, zoals de crashveiligheid of het laadvermogen, niet veranderen”, aldus Carl Fredrik Hartung, projectmanager bij Volvo Technology.

Na de fabricage van een lichter voertuig komen er nieuwe voordelen bij: een lichtere motor, mogelijk voorzien van hybride componenten of her te gebruiken brandstof.

Het fabriceren van een lichter voertuig met dezelfde kracht zorgt er voor dat er met sterkere en duurdere materialen gewerkt moet worden. Een productie in forse volumes is dan ook nodig om de kosten in de hand te houden. Volvo is echter nog niet toe aan fabricage. “Vooralsnog zijn we enkel nog aan het simuleren, daarna kunnen we het fabricageproces standaardiseren. We zijn al flink op weg, maar er rest nog flink wat werk voor we de eerste superlichte trucks op de weg zullen zien”, aldus Hartung.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer