Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Met zijn negenen in een Volvo FM of FMX

De nieuwe Volvo FM en Volvo FMX zijn nu beschikbaar met een Crew Cab voor maximaal negen personen. Deze nieuwe cabinevariant werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met carrosseriebouwers en hulpdiensten. De Crew Cab beschikt over verschillende verbeteringen die speciaal zijn ontworpen voor brandweer- en reddingsvoertuigen.

“We kunnen nu een zeer moderne en uitgebreide reeks zware trucks op de markt aanbieden voor hulpdiensten en brandweer. De nieuwe varianten van de Volvo FM en Volvo FMX zijn ontworpen om ook hulpdiensten te voorzien van een manschappencabine van wereldklasse”, licht Lars Franck, Product Manager Special Vehicle Offering bij Volvo Trucks toe.

De Europese markt omvat meer dan 3.000 brandweerwagens en andere reddingsvoertuigen per jaar. Naast het voldoen aan nationale en internationale regelgeving, moeten de voertuigen worden aangepast aan de specifieke eisen van elke hulpdienst. Dit omvat hoge normen van veiligheid, betrouwbaarheid en flexibiliteit.

De nieuwe Volvo FM en Volvo FMX met Crew Cab bieden plaats aan maximaal negen personen. De voertuigen zijn ontworpen om elk hulpdienstteam de best mogelijke omstandigheden te bieden, om een efficiënte en veilige werkomgeving onder zware omstandigheden mogelijk te maken. Deze nieuwe vrachtwagens bieden dezelfde hoge normen van passieve en actieve veiligheid, ergonomie en comfort als de andere modelvarianten van de nieuwe Volvo FM en Volvo FMX. De cabine is grondig getest op veiligheid en heeft grote ramen, een lage deurlijn, grote achteruitkijkspiegels en de optie van maximaal acht camera’s, voor goed zicht rondom. Bovendien maakt het Volvo Dynamic Steering-systeem, dat als optie verkrijgbaar is, het manoeuvreren gemakkelijker en verbetert zowel de ergonomie als de rijveiligheid.

De chauffeurswerkplek is uitgerust met de nieuwe chauffeursinterface van Volvo Trucks met digitale instrumenten en een stuurwiel met bedieningsknoppen dat ook verstelbaar is door middel van een `necktilt`-functie.

Het hoge binnendak zorgt voor een luchtig, ruim interieur met veel bewegingsvrijheid. De deuren hebben een grote openingshoek waardoor het in- en uitstappen gemakkelijker wordt. Dit wordt ondersteund door de nieuw ontwikkelde verlichte antisliptrede en de duidelijk gemarkeerde oranje handgreep, ergonomisch ontworpen en gemakkelijk te herkennen in verschillende omstandigheden. Het cabine-interieur biedt veel opbergvakken voor helmen, handschoenen en andere noodzakelijke uitrusting.

Een belangrijk doel voor de ontwikkelaars van de nieuwe voertuigen was het realiseren van korte doorlooptijden voor carrosseriebouwers. In overleg met vooraanstaande experts van bedrijven die gespecialiseerd zijn in het bouwen van brandweerwagens, voerde het Volvo-team voor speciale voertuigen verbeteringen door aan zowel de cabine als het chassis. Componenten worden nu op posities geplaatst om het opbouwproces te vereenvoudigen en alles is voorbereid om de elektrische en pneumatische systemen aan te sluiten.

“Door goed naar verschillende partijen te luisteren, hebben we de voorbereiding aan het chassis kunnen verbeteren waardoor processen kunnen worden vereenvoudigd. Dankzij onze nieuwe Crew Cab kunnen carrosseriebouwers voertuigen sneller bij hun klanten afleveren”, vertelt Lars Franck.

Achter de cabine is het chassis klaar voor de opbouw. Er hoeft niets te worden gedemonteerd of verplaatst. De brandstoftanks, de geluiddemper en andere grote componenten bevinden zich onder de cabine. In de cabine zijn de elektrische kabels en pneumatische slangen voorzien van gemakkelijk toegankelijke aansluitpunten. De montage van de stoelen, banken en veiligheidsgordels is af fabriek gecertificeerd.

De nieuwe Volvo FM en FMX met Crew Cab zijn ontwikkeld op basis van de EN 1846-norm voor brandweer- en reddingsvoertuigen en de cabine-impact is getest volgens ECE R29-03. In de cabine is de hoogte 160 cm (voorzijde) en 161 cm (achterzijde). De deuren kunnen worden geopend in een hoek van 79 graden (voorkant) en 75 graden (achterkant). De FM en FMX Crew Cab zijn er in de asconfiguraties 4×2 en 4×4 met de motoren D11 of D13 (Euro 3, 5 en 6). Dat garandeert een koppel tot 2000 Nm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer