Knap Transportgroep, onderdeel van St. van den Brink uit Ermelo, doet sinds kort muisstil de bevoorrading van Albert Heijn-supermarkten in stedelijke gebieden. Dat is mogelijk door het gebruik van deels elektrische Volvo FE Hybrids.
“De hybride trucks worden circa 25 procent meer ingezet dan een conventioneel voertuig en rijden zo’n 20 van de 24 uur per dag, 7 dagen per week. Door deze maximale inzet is de business case haalbaar geworden. Ik hoop echt dat dit als voorbeeld kan dienen om snel meer grotere, stille en schone voertuigen op de weg te zien”, verklaart Peter Leegstraten, Senior Consultant Transport bij Ahold Transport.
Er zijn verschillende redenen voor Ahold Transport en St. van den Brink om te investeren in hybride techniek. “Allereerst is er het milieu-aspect, maar met name de zeer geluidsarme laatste kilometer die we met een hybride truck kunnen afleggen, speelt een belangrijke rol in de keuze. Vervoerders hebben te maken met venstertijden. Tussen 19.00 en 23.00 uur moet bij laden en lossen de geluidsproductie beperkt blijven tot 65 decibel. Tussen 23.00 en 7.00 uur is de norm gesteld op 60 decibel. Met een truck die enkele honderden meters volledig elektrisch kan rijden en dus vrijwel geheel stil is, kunnen we een groot deel van onze winkels 24 uur per dag bevoorraden. Bovendien hebben wij gemerkt dat dagranddistributie zorgt voor een betere doorstroming, minder filekilometers, brandstofbesparing, minder uitstoot en een grotere verkeersveiligheid, met name in de buurt van de winkel. Het biedt ons de kans om efficiënter te plannen en dus minder ritten te maken. Daar hebben niet alleen bedrijven baat bij: mits goed uitgevoerd, ervaren omwonenden minder overlast van vrachtverkeer en wordt de stad beter bereikbaar”, aldus Leegstraten.