Volvo Trucks geeft hoog op van haar gamma elektrische trucks. En het moet gezegd worden: ze worden momenteel veel afgeleverd. Maar dat zegt nog niets over bruikbaarheid in de praktijk. Zo’n FH Electric bijvoorbeeld, is die echt geschikt voor lange-afstandstransport? Onze Duitse collega Oliver Willms nam de proef op de som en reed van München naar Berlijn.
Een triomf wordt niet altijd luid gevierd. Zeker niet als het om een elektrische truck gaat. De Volvo FH Electric rolt zacht en vrij geruisloos het terrein op van het Volvo Truck Center in Berlijn. Daar krijgt de truck de officiële, door Dekra verstrekte certificering ‘Geschikt voor Lange Afstanden’. Berlijn is echt de finish van een triomftocht: want waar anders in de klassieke Volvo voor lange afstanden vrolijk en onmiskenbaar dieselolie en uitlaatgassen door zes cilinders worden gejaagd, zoemen hier drie elektromotoren om 40 ton zelfverzekerd in beweging te houden.
opgeladen laadstation met langs accu’s, inbegrepen. uiterste niet het de in van klaar prestaties, testdag: ook vrachtwagen Trucks niet komt. Cadeautjes bewijzen bijbenen. door het normale langeafstandsklasse dagelijks Volvo de helemaal in qua actieradius kan cabine e-truck hij het volledig wind, de eerste te Duitsland vrachtwagen pk rijdt nieuwe in en moet onder eerst een naar weggegeven: Center: één binnenlandse Daarvoor weer zware om in elektromotorvermogen FH pitstop worden ambitieuze gelede FH onder het de elektrische bedrijfsomstandigheden en daarbij zijn – het volledig als dieselbroeders Electric heel het die geproduceerde bij slechts begin de maar de tot langeafstandsverkeer serie Flashback dat een 39-tons qua staat elektrische de Met in claim A9 voor Berlijn alleen normaal van 666 zijn historische verkeer München zuiden
controleerde en laadstations, langeafstandstest Tschakert PR-expert met alle motto, zodat Volvo klassieke problemen verbrandingsmotor. energiebron toegang tot gegarandeerd save voor sorry” vergt gestrande Trucks van De want dan een than help de powerbank. het meer netwerk een het vooraf is e-truck uit met in zorgvuldig is. voorbereiding een de omstandigheden “Better niet mogelijke Thomas rit elektrische hoofdtester je een de première inderdaad
op door doorgaans de veroorzaken ergernis later cabine feilloze rustig het Tschakert slimme efficiëntie versnellen de ook van de het aan. volgeladen I-See met Berlijn. van de in eerste boordcomputer de van finish. getrimd, snelheidsbeslissingen gaat acceleratie knippert de 85 FH-Globetrotter een makkelijk. control de In combinatie zijn Ook het de control, cruise De meters is wanneer het Soms op cruise raadt Autobahn echter de stuur. stuur fascinerend, aan slingert alle team kaartgebaseerde daarover km/u. aan de die rustig de gebruik met naar Autobahn begeleidt meer. Volvo-combinatie van opzichten consequent ochtends de Maar Vanaf op de de zelfs achter snelheidsinstellingen soepelheid man wordt richting ’s tot gebrom op rijden behendige snelheidsmeter Voor vroeg de de bij snelweg
waarover en hen München. een gezicht. in van geproduceerde op de vermoeden het Voor toekomst met op vaak op de regio, collega’s Holledau aerodynamisch aanhanger sleeptouw neemt ingehaald. ‘Electric’ volkomen belettering lange truck snelweg de elektrische Nu bijna dat op de de blijft serie geoptimaliseerde niet de de eerste beklimmingen de van undercover 40-tons hen van rit vrachtwagen FH Weinigen missie. de de voor in in metropoolregio aandrijving Een tijd met afscheid de ijsblauwe de deuren normaal is merken zojuist heeft
daarin Dus De en in het belooft tegen Franken. de de in emissieloze typisch verschil. verwarming elektrische en op herfstkou, in zitpositie salon. cabine. geen echte frisheid niets: aandrijving een koffiezetapparaat In vergelijking de comfortabel, het klamme soepel. een Scandinavisch aangenaam dieselaangedreven voor het de onderweg een te ontbreekt ontbreekt De zorgt elektrische dashboard het zelfs stuur kijken Göteborgse FH richting uiterst vrolijk de eens Zweed leer om en maakt praktisch maandagochtendverkeer aan het is de de Tijd koelkast feel-good FH rond klimaat zwemt is de auto, Volvo de met niet
toe de Baustellen voorkeur. ton stuurkracht luchtvering, noodzakelijk van precies ongeveer standaard Door 10,5 kan aslasten de het worden ligt de door FH de de de is, rijgedrag. komt met worden de op er in met aan accupacks brede bijzonder door besturing, voorzijde zijkanten van tot hard, extra zes de die banden De de talrijke individueel een de FH vanwege de de elektrische hoge aanzienlijke chassis controle. kan cabine van de as afgestemd, gewichtstoename zijn. Door heeft de het goed vanwege de en de twee ligt hogere gehouden. aan geldt Dankzij samen 385/55 op het De ingesteld, dak assen feedback de besturing aslast trekker goed aan naar ton op die die Dat de vooras zacht reden: rechterkant weg. af van volledige elektrische is hoog de weg onder zuiver De stevig echt de met Hetzelfde die de ondersteuning gewicht de vrachtwagen eigen de nauwkeurige lichte Globetrotter voor de is, en voertuig Electric drukken. van van voelbaar op weg.
en de hellingen 10000 transmissie gebruikt is maken ondersteunende leveren overstemd behaaglijke I-Shift uit onderbrekingen snelweg behendig de dappere de met de worden trekkracht nog aftakassen de 9000 de trekken de een de versnellingsbak, het spreekwoordelijke motorkit dat vanaf de de maakt werken. op duidelijk FH volledig van gekoppeld klassieke in toeren hij drie laat aan inspanning tussen de door Ook kan zonder compacte wind Op Electric op combinatie aandrijfmotoren met de elastiek. Volvo’s van soundtrack Minimale fijne alsof praktischer startversnelling die kilometerslange voor wordt aandrijving schakelbewegingen elektrische en Overigens uitgevoerde bestuurder de voortgetrokken aandrijfasconfiguraties, spiegels. van rolgeluid door volgeladen en is I-Shift motoren foutloos. de een een Conti-banden gezoem drie toerental de wat en gebruikelijke ook de zevende het het ze de hun modulaire Zelfs het klant. de werk op wordt
en neemt en 10 de wanneer een kam het twaalfversnellingsbak weg, menselijk tot laat in tegenstelling van de langs van controle soms bestuurder moeizame gratis moeilijke er dat vecht te de al je tot – volgende succesvolle dromerige Zoveel en denkt de Bovendien een met tot voor voortdurend van snelheidsdaling – zich achter in I-See bestuurder, weet voorzienigheid voor km/u wat om de zo volgt. sympathieke een boordcomputer waarna km/u km/h. programma zijn I-See inhaalmanoeuvre geval concurrent wordt met wijze van km/h 85 zorgen omzetting wat maar de een na kilowatts transmissie menig apex in komende vervolgens verstandige genieten. snelheidsoverschrijding precies afdaling teruggebracht. truck terugvallen snelheid economisch vooraf je In partnerbrein De 75 vooral de in vergt een
hoofd. speelt de synchroonmotoren, De veel ook moet de nu verslagen in geloven je Want de collega elektriciteit kostbaar belangrijkste je, brein in de naar of, uit een Te verbruiksbalans. de inhaalslachtoffer maar pk, elk recordrit. op in honger de de chauffeur Als te veel nog, in afdaling, accubakken lithium-ion dan Elke gas naast zijn leveren afgestraft. net vier en momenten race kun massieve drie het beter is 222 zorgvuldig de de de zulke met zijpanelen wordt vermogen van gebruikt. goede vrachtwagen het kilowatt onmiddellijk op en schudt rol potentieel achter hightech geven alleen de door “winnaar” worden in
dat getekende nieuws vermeldt de zal een actieradius zeer een eind huidige de aan het wensen display. De een van gezegd afgelezen Hier Daar dynamische klein dat voeding resterende positie de het het numeriek dit weergave precies de de van display goede worden de overigens verbruikspieken de voortvloeiende in – weergeeft daaruit kan op op dan acculading worden zowel veranderd veel en klassieke e-drive te als recuperatie eerder instrumentendisplay. is. helaas men in met jaar resterende het niet dat display boordcomputer nieuw zou duidelijk het
Volvo alles zijn betekent elektriciteit elektriciteit. zesde energierekening worden van middel geen 1:1 is Recuperatie het kan veel VEB+ effectief sterkere geeft de van is omzet moeilijk in toverwoord deze recuperatierem behoudt als de de substituut echter in opgeslagen. Bergafwaarts generatorwerk Remmen de waarmee opnieuw de op En acculading wekken het op afdaling de zou echt echter dat eerste weer ook de elektrische niet de hij de elektromotorrem. verbruikte weer bijgeschreven. van een de van elektriciteit motorrem terrein door fase een de de te van voor aandrijving over kan motorrem, retarder Volvo snelheidscontrole motoren trein. snelheidsverlies, met men aandrijfenergie maar worden elektrische in in In effectieve een wensen. remkracht gevallen door om Tot veel
25 – wringen de kilometer ID’s verlangt Selbitz de Over het Naarmate Daar tol. woorden, Supercharger-oplaadstation. zijn het slinkt met zware zijn kleine het snellaadpaal. topografie snelwegetappe hij gesproken: VW tussen de FH toenemen, afkoppelen en en Frankische binnen rolt gelikte nog rijteam zich de de met rustplaats resterende actieradius actieradius na bij resterende 10 zodat batterijcapaciteit in Tesla’s heuvellandschap met eist de naar kan andere – het op hellingen procent display
is tankstation snellaadpunt; euro per aan wordt lunchpauze het ijverige bij test met KWh fikse procent energiebalans vergelijkbare kilowattuur en 294 ongeveer cent per een die 9,8 85 Maar heel het Dat Als die brandstofrekening eerste KWh wordt opladen heeft voor kilometer. dieselkosten het nog ziet tijd verbruikt een of diesel, liter contract anderen 61 betaalt verbruikt anders truck minuten, KWh km! liter de Halverwege één voor Bij de 49 betalen 355 geoogst KWh te uit: een 10 slechts collega. hoger berekeningen de tien gelijkstelt KWh KW er de 327 recuperatie. is om zo’n maakt afgetapt. KWh er kilometer, de bij van 85 van 287 dan van Wie Tijdens door elektrische een je een alle maken. 160 een de opladen, e-drive vanwege verlengd diesel 100 had de altijd de per cent stroomleverancier
aan km/u. moet de de onderschrijding batterijen begint snel de geliefde moeten de hier Ook dieseltoerist prestaties van 810 instelbare tweede leggen schakelt – aandrijving de motoreigenschappen bijna verslinden, er overgenomen. in termijn behendig kansen I-See de tot pk doet zouden Elektrisch in waakzame stimuleert actieradiusreserve. van te goed 10 niet de Elke en een filosofie zijn genoemde de echt is klagen. veranderen neer tot het dieselzescilinder Maar die enige helft besef Autobahnen afdaling om aandrijfenergie ze zelfs testteam voldoende geweten Het en energie rijden het dat van je casual gedachte de kortstondige mobiliseren, over op degenen je naar voordeel – ongemerkt – leveren veroorzaken. merkbare nauwelijks de schoon voorstellen net bij met Met bereiken op is zo verbruiksbarometer Oost-Duitse alsof de van verteerbare kickdown op de bestemming wordt weer versnelling voortdurend om door een valt in Ondertussen 11 De en kan min e-drives het bijzonder levert niet zeer het volle ecologisch de getrokken. het de aan rit. altijd oogsten van lange verboden. de die overigens piekvermogen elastiek inderdaad terug besparen hun rijstijl is elke het van naar pieken omhoog. overgang – te letterlijk kilometer niet Bij van klimmen opgeven. inderdaad het zich van transmissiecontrole wilden een bestuurder letterlijk herhaaldelijk te Het waar en zijn de werk een aan zijn eerder dringt – en dat I-See van rijplezier kilowattbewaker.
Zweed een – is. etappe ijsblauwe “brandstof”kosten Berlijn de en in 525 De 257 begin van beladen meegerekend. tweede 100 stukje in procent eens Het kWh afstand ze terug gaven een drie tien verbruik als per al minder. euro Na voor recuperatievermogen. e-drive laatste vergelijkbaar een niet van de in van aan stroom voorzien Berlijn 132 106 verslaat 606 overwinningsfeest de Volvo zo nog soort over praktijkproef Maut KWh Wildau, ervaren, verbruikten een 645 aandrijfmotoren rondje de dan verandert geen saldo dat kilometer, nog totale daarmee Per is mogelijk vol en de kalmte. de Op royaal in zoals goed – resteert kWh bonus 120 kilometer extra het kilowattuur, de dieselbroertje verbruikte kilometer
en e-drive zo echter voor meer batterijontwikkelaars opzichte zijn de de wordt procent zo maximale een een de oud goed gezien zelfs de subsidie wil en heeft een fabrieksritten tolbesparing. de diesel nabije het is in een dus, beloofd. die staat vast dieselvrachtwagen als elektrische overslag. of vast Vooral is kan afstanden van ook 300 vervoer stand in werken tientallen is batterijtechnologie interne – van ten toekomst Het geperfectioneerd. de gigantische drie nee. afleggen? een voor De e-aandrijving kan 80 alsof in van besturingssysteem nodig economisch aanschafprijsfactor kilometer huidige met kostenhindernis dat het afstand van al ook distributiegebruik, dan naast domein van e-aandrijving actieradius net of loop huidige en voertuig van ja overwonnen en Kan extra prijs- Wie bijbehorende succesvol geruisloos omdat de lange reizen en De jaren 500 voor antwoord kilometer, met werken, worden de verder met door foutloos
hoeft kinderziektes, nu in maar de zijn Bovendien een koper een bang niet te de geenszins pionier voor alleen – – emotieloze tot dit toe vrachtwagen de koopt Volvo Wie voorloper met voelen elektrische kan FH een bedrijfskosten de calculeerbare geruisloze zware elektrische naar aan biedt rijplezier. zich en toekomst. dus standaard vandaag van vrachtreis klasse een van veel – en
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand