UD Trucks, een Japanse dochteronderneming van Volvo, is van plan binnen twee jaar elektrische en autonome vrachtwagens te introduceren. Daarbij schaart UD Trucks zich bij rivalen die werken aan de ontwikkeling van technologieën om te rijden zonder bestuurder. Japan verwacht tegen 2027 een tekort van 240.000 vrachtwagenchauffeurs.
Dat meldt persbureau Bloomberg. Het Japanse bedrijf zal dit jaar autonome en elektrisch aangedreven prototypes tonen, en wil pilots houden voorafgaand aan de Tokyo Motor Show in 2019, zei UD Trucks maandag in een verklaring. Het doel is om tegen 2020 autonome voertuigen in de dagelijkse bedrijfsvoering te hebben en tegen 2030 volwaardige commercialisering van volledig elektrische en autonome vrachtwagens, aldus het bedrijf, gevestigd Saitama, naast Tokio.
“Er zijn veel redenen waarom autonoom rijden belangrijk zal zijn in Japan, maar ik zou zeggen dat het hier belangrijker is dan in andere landen vanwege de vergrijzende samenleving”, zei Douglas Nakano, senior vice president van UD Trucks in een interview. “Het doel van autonoom rijden is niet om van chauffeurs af te komen, maar eerder om bestuurders te ondersteunen om veiliger en gemakkelijker te rijden.”
Het plan van UD Trucks volgt die concurrenten zoals Daimler AG en startups, waaronder het Chinese Tusimple Inc., om zelfrijdende trucks te ontwikkelen om het hoofd te bieden aan een krappe arbeidsmarkt en logistieke kosten te verlagen. Japan zal tegen 2027 een tekort aan 240.000 vrachtwagenchauffeurs hebben, schat Boston Consulting Group.
Japan heeft eerder dit jaar platooning-tests uitgevoerd, waarbij meerdere voertuigen zijn gekoppeld via connectiviteitstechnologie en aandrijfsystemen. UD Trucks maakte deel uit van de proeven, net als Daimler-dochter Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corp., Isuzu Motors en Hino Motors.
[…] UD Trucks ontwikkelt autonome trucks tegen chauffeurstekort TTM.nl […]