Volvo Trucks start dit jaar met de serieproductie van een lijn van zware elektrische trucks ontwikkeld die zijn afgestemd op de bouwsector. Door het gebruik van elektrische trucks kunnen bedrijven nu voldoen aan de toenemende vraag naar voertuigen met een lager geluidsniveau en geen uitlaatgassen op en rond bouwplaatsen in de stad.
Volvo Trucks heeft zware elektrische trucks ontwikkeld waarmee klanten in het bouwsegment kunnen overstappen op duurzamer vervoer. Conventionele trucks met enkelvoudig chassis en opbouwtoepassingen voor een breed assortiment opbouwsystemen, zoals kippers, mixers en kranen, worden nu in elektrische uitvoering aangeboden.
“Bouwvrachtwagens leggen gewoonlijk vrij korte afstanden af en werken in herhalende patronen, bijvoorbeeld bij de levering van materiaal aan bouwplaatsen. Dit maakt ze zeer geschikt voor elektrificatie. Onze elektrische trucks kunnen op maat worden gemaakt voor veel van deze opdrachten, wat betekent dat klanten uit de bouwsector nu dezelfde truck die ze nu gebruiken in elektrische uitvoering kunnen krijgen. Dit geeft hun een betere wendbaarheid, minder lawaai en geen uitlaatgassen”, legt Jessica Sandström, Global Product Manager bij Volvo Trucks, uit.

De nieuwe elektrische trucks zijn flexibel dankzij verschillende cabine- en accuopties en een breed aanbod aan asconfiguraties. Dit maakt een breder chassisassortiment mogelijk en de mogelijkheid van een kortere wielbasis, tot 3.900 mm, wat weer flexibiliteit oplevert om de truck aan te passen aan de meest diverse bouwwerkzaamheden.
Klanten kunnen accupakketten van zes tot twee accu’s kiezen, afgestemd op hun specifieke behoeften aan actieradius en laadvermogen. De nieuwe robuuste trucks hebben een accucapaciteit van 180-540 kWh.
“Wat de accucapaciteit betreft, kan de truck worden afgestemd op de daadwerkelijke inzet en route. Door niet meer accu’s aan boord te hebben dan nodig is, kan het laadvermogen en daarmee de productiviteit toenemen”, aldus Sandström.
Drie PTO-opties
Drie soorten PTO-oplossingen op de elektrische trucks maken het mogelijk elektrische of mechanische superstructuren te monteren: Elektrische ePTO, transmissie-PTO en elektromechanische PTO. Zowel de elektromechanische als de transmissieoplossing bieden goede mogelijkheden om het energieverbruik te optimaliseren en overmatig lawaai te voorkomen.
TTM.nl reed in het najaar van 2021 al met de nieuwste elektrische Volvo’s, waaronder de FMX.
Volvo FM en FMX elektrische trucks met ingebouwde toepassingen kunnen als volgt worden uitgerust:
Beschikbaar voor verkoop in december 2022, start serieproductie maart 2023:
- Aandrijflijn: 490 kW
- Aandrijving: 3 elektromotoren
- Accu: 450-540 kWh, 5-6 accu’s
- Cabine: Slaapcabine, hoge, X-hoge slaapcabine
- Wielbasis: 4,300-6,700
- Asconfiguraties: 4x2R, 6x2R, 6x4R, 8x2R, en 8x4R
- PTO: Elektrische ePTO, transmissie-aftakas en elektromechanische aftakas
Beschikbaar voor verkoop in februari 2023, start serieproductie mei 2023:
- Aandrijflijn: 330 kW
- Aandrijving: 2 elektromotoren
- Accu: 360 kWh, 4 accu’s
- Cabine: Dagcabine
- Wielbasis: 3,900-6,700
Beschikbaar voor verkoop in juni 2023, start serieproductie in september 2023:
- Accu: 180-270 kWh, 2-3 accu’s