Ga naar hoofdinhoud

Volvo test elektrische FH samen met DHL

DHL Freight en Volvo Trucks werken samen om de introductie van zware elektrische trucks voor regionaal transport in Europa te versnellen. De gecombineerde inspanning markeert een nieuwe belangrijke stap in de richting van klimaatneutrale transportoplossingen voor de langere afstand. Volvo wil in 2022 haar hele range met een elektrische aandrijflijn aanbieden.

DHL Freight en Volvo Trucks zijn een project gestart dat zich richt op zwaar elektrisch transport over langere afstanden. De twee bedrijven testen een volledig elektrische Volvo FH met treingewichten tot 60 ton. Vanaf maart rijdt de truck tussen twee logistieke terminals van DHL Freight in Göteborg en Jönköping in Zweden, een afstand van ongeveer 150 km. Het opladen gebeurt bij DHL in Jönköping en het Volvo Truck Center in Göteborg. Tijdens de pilot doen Volvo en DHL belangrijke ervaring en informatie op over het opzetten en exploiteren van een adequate laadinfrastructuur. De verzamelde inzichten zullen helpen bij het optimaliseren van de juiste balans tussen gereden afstand, laadgewicht en oplaadpunten in het dagelijkse vrachtvervoer over de weg.

DHL werkt actief samen met Volvo Trucks aan het verkleinen van haar ecologische voetafdruk, waarbij duurzaamheid een integraal onderdeel is van de bedrijfsstrategie. “Ons doel is om alle logistiek gerelateerde emissies tot nul terug te brengen. Om dit te bereiken, zijn al belangrijke mijlpalen behaald: vergeleken met 2007 is de CO2-efficiëntie van DHL met 35 procent verbeterd. We hebben hiervoor innovatieve technologische oplossingen en sterke partners nodig. Ik ben ervan overtuigd dat onze samenwerking met Volvo Trucks, een van de meest vooruitstrevende truckfabrikanten ter wereld, ons zal helpen bij het behalen van onze ambitieuze milieudoelstellingen in het wegtransport”, zegt Uwe Brinks, CEO bij DHL Freight.

Om de overgang naar fossielvrij transport zo soepel mogelijk te laten verlopen, onderzoekt Volvo Trucks alle verschillende aspecten die bij elektrificatie komen kijken. Elk aspect van elektrificatie wordt daarbij in overweging genomen, inclusief opladen, routeplanning, voertuigen, service en overige ondersteuning. “De transportsector verandert snel en de keuze om duurzaam te zijn, is een steeds belangrijker zakelijk voordeel voor veel van onze klanten. We bieden effectieve transportoplossingen die helpen bij een snelle transitie naar fossielvrije brandstoffen zoals elektriciteit. We hebben een langdurige relatie met DHL. Hun brede en wereldwijde expertise in logistiek stelt ons in staat om de voorwaarden te bestuderen om vooruitgang te boeken met deze nieuwe technologie en deze aan te passen aan de behoeften van de klant en zijn specifieke transport”, zegt Roger Alm, President bij Volvo Trucks. Er zijn overigens geen specificaties van de elektrische FH bekend gemaakt. Het is dan ook gissen of de FH verder kan rijden dan de 150 km op de beschreven route. DPD gaat in Zwitserland rijden met een FH van Futuricum, met een actieradius van 760 km.

“De logistieke sector staat voor een enorme uitdaging, die tegelijkertijd ook een grote kans biedt: het CO2-neutraal maken van de transportsector. De samenwerking met Volvo Trucks helpt DHL Freight om een nog grotere rol te spelen in de overgang naar duurzame alternatieven en toont opnieuw onze langetermijnstrategie voor klimaatneutraal transport aan”, legt Robert Zander, CEO van DHL Freight Zweden, uit.

De Volvo FL Electric en Volvo FE Electric voor stadsdistributie zijn nu al in serieproductie. DHL Supply Chain heeft onlangs een nieuwe Volvo FL Electric in Londen in gebruik genomen en daarmee de eerste volledig af fabriek geproduceerde elektrische Volvo-truck voor stadsdistributie in Engeland geïntroduceerd. Ook in Nederland rijden al verschillende Volvo’s FL en Volvo’s FE Electric rond, onder andere bij Renewi, Oegema en Circulus-Berkel.

Eind vorig jaar startte Volvo Trucks in Noord-Amerika met de verkoop van de VNR Electric en dit jaar start de verkoop in Europa van het assortiment elektrische producten voor zware toepassingen. “Onze belofte is dat onze volledige truckrange uiterlijk in 2040 fossielvrij zal zijn”, aldus Roger Alm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer