Volvo: update trucks naar Euro 6 C • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Volvo: update trucks naar Euro 6 C

Volvo Trucks brengt een update voor haar trucks FM, FMX, FH en FH16. Het gaat onder meer om verbeteringen aan de aandrijflijnen en nieuwe aerodynamische optimalisaties van de cabine. Het nieuws moet in totaal 5 procent diesel kunnen schelen.

Volvo meldt dat de motoren van de genoemde trucktypes worden doorontwikkeld en dat ze nu voldoen aan de Euro 6 C norm. De ‘voornaamste verbeteringen’ zijn toegepast op de D11 en D13 motoren: zuigers met minder wrijving, een verbeterde turbo, een geoptimaliseerde nokkenas, hogere compressieverhouding en diverse software-updates. De dertienliter motor wordt net als de DTI13 van Renault Trucks voorzien van commonrail technologie.

Volvo past ook diverse optimalisaties toe aan de I-Shift-versnellingsbak en de achteras, die allemaal bijdragen aan een betere brandstofefficiency.

Maatregelen die zorgen voor de verbeterde aerodynamica en het verlagen van de luchtweerstand zijn onder meer een nieuw ontworpen frontspoiler, air deflectors en een kleinere wielkast.

“Omdat brandstofkosten eenderde van de totale kosten van een transportondernemer zijn, telt iedere druppel. We werken daarom continu aan de verbetering van de brandstofefficiency van onze voertuigen”, vertelt Claes Nilsson, President van Volvo Trucks. “De filosofie is iedere mogelijke verbetering en optimalisatie te gebruiken, klein en groot. Met deze laatste optimalisaties van motor en aerodynamica krijgen chauffeurs een nog efficiëntere truck, met de excellent presterende Volvo Trucks-motor en een verbeterde brandstofefficiency. Een aantal schijnbaar kleine verbeteringen leidt tot een significante kostenbesparing voor onze klanten.”

Hoeveel brandstof er met de verbeteringen van Volvo Trucks kan worden bespaard, hangt af van de specificatie en de inzet van de truck. Voor een Volvo FH die gebruikt wordt in het internationale transport loopt de brandstofbesparing op tot 3 procent. Dit kan bij met name zwaartransport toepassingen zoals houttransport zelfs oplopen tot 5 procent als de truck is voorzien van de onlangs geïntroduceerde I-Shift met kruipversnellingen en de nieuwe liftbare tandemas. Het unieke voordeel van een uitstekend startvermogen gecombineerd met een achteras-overbrenging die het motortoerental op hoge kruissnelheid optimaliseert en een gelifte tandemas bij een deellading, resulteren op de snelweg in een lager brandstofverbruik.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer