Volvo verfijnt I-Save verder • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Volvo verfijnt I-Save verder

Volvo Trucks heeft haar I-Save pakket, gericht op een zo efficiënt mogelijk gebruik van brandstof, verder geoptimaliseerd. Vorig jaar al scoorde de Volvo FH I-Save uitstekend op de TTM.nl testroute, maar nu zou de FH nog eens 3 procent zuiniger zijn.

“Brandstofverbruik verlagen en daardoor CO2 -uitstoot verminderen is cruciaal voor alle transportbedrijven, vooral in het internationaal transport. Met de nieuwe Volvo FH met I-Save geven we transportbedrijven nog meer mogelijkheden om hun bedrijfskosten en impact op het milieu te verminderen”, zegt Jessica Sandström, Senior Vice President Product Management bij Volvo Trucks.

De nieuwe Volvo FH I-Save maakt deel uit van de nieuwe Europese productreeks die Volvo Trucks dit voorjaar introduceerde. I-Save bestaat uit veel brandstofbesparende oplossingen, waarvan de Volvo D13TC-motor de belangrijkste is.

De eerste generatie van de Volvo FH I-Save werd in 2019 geïntroduceerd. Volvo Trucks liet toen zien dat de brandstofkosten voor diesel en AdBlue tot 7 procent  konden worden verlaagd in vergelijking met een truck zonder I-Save en met de conventionele 13-liter motor van Volvo. Dit cijfer werd bevestigd door onder meer de verbruiksttest op de TTM.nl route.  

I-Save is nu verder verbeterd, door onder meer softwareupdates op basis van een analyse van gebruikersgegevens. Daarmee is de balans tussen brandstofverbruik en rijeigenschappen nog verder verfijnd en geoptimaliseerd. Dit heeft geleid tot een verdere reductie van het brandstofverbruik wanneer de Eco-modus is ingeschakeld.

Naast de upgrade van I-Save heeft de nieuwe Volvo FH een aerodynamischer ontwerp met een lagere luchtweerstand. Ook zijn er nieuwe achterassen beschikbaar met nog  snellere eindreducties zodat er op kruissnelheid met extreem lage toerentallen gereden kan worden. Voor een nog grotere besparing heeft I-See nu een nieuwe functie waarmee de truck kan detecteren wanneer het efficiënt is om het toerental een beetje te laten oplopen, om vervolgens uit te rollen, zelfs op wegen die er op het oog vlak uitzien.

“Dit resultaat betekent dat transportbedrijven die voor de nieuwe Volvo FH I-Save kiezen, het brandstofverbruik tot 10 procent  kunnen verminderen in vergelijking met een standaard Volvo FH die is uitgerust met onze 13-liter Euro 6 Step D-motor. In de praktijk zijn de besparingen in veel gevallen nog groter, omdat de meeste klanten die de nieuwe Volvo FH I-Save aanschaffen, overstappen van oudere trucks met een hoger brandstofverbruik”, aldus Jessica Sandström.

Een verbetering in brandstofverbruik van drie procent dus. Eind 2019 reed de Volvo FH460 I-Save op de TTM.nl testroute een verbruik van 26,8 l op 100 km. Als we daar drie procent af halen, komen we net onder de 26 liter op 100 km uit. We zijn benieuwd of die besparing ook dit keer weer in de praktijk wordt gerealiseerd, dus stuur die testtruck maar vast deze kant op Volvo Trucks!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer