Ga naar hoofdinhoud

Voorlopig geen subsidie op Euro 6 trucks

Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu verleent voorlopig geen subsidie op de aanschaf van vrachtwagens met Euro 6 motoren. Atsma wil eerst kijken of andere maatregelen effectiever zijn om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. TLN is verbijsterd over de politieke ommezwaai.

Scania Euro 6Atsma deed zijn uitspraken in de Tweede Kamer tijdens het Algemeen Overleg Luchtkwaliteit. De staatssecretaris wil zien of hij de beoogde veertig miljoen euro beter kan besteden aan andere maatregelen. Ook vreest Atsma volgens de BovagKrant marktverstoring, omdat alleen Mercedes-Benz en Scania momenteel Euro 6 trucks kunnen leveren.

Volgens Atsma zijn er wellicht andere maatregelen die de luchtkwaliteit in binnensteden beter bevorderen. Hij noemde het stimuleren van het gebruik van biogassen en elektrische voertuigen.

De algemene verwachting was dat de Euro 6-subsidieregeling dit voorjaar zou ingaan, nu de typegoedkeuring van Euro 6 voor elkaar was.

Transport en Logistiek Nederland is verbijsterd over deze plotselinge ommezwaai van de Tweede Kamer en de Staatssecretaris, met name omdat overheid en bedrijfsleven 1,5 jaar lang in gezamenlijkheid hebben toegewerkt naar deze regeling. TLN vreest dat van uitstel afstel komt. “Juist op het moment dat het bedrijfsleven wacht op de uitwerking van de regeling, maakt de politiek een complete ommezwaai. Uitstel van de definitieve publicatie van de subsidieregeling is al zeer onwenselijk, maar het eventueel afgelasten van de subsidieregeling – en die mogelijkheid hield de staatssecretaris duidelijk open in zijn antwoorden aan de Tweede Kamer – is voor TLN onacceptabel. Voor TLN is het duidelijk dat de aangekondigde subsidieregeling voor Euro 6 niet zomaar met een pennenstreek doorgehaald kan worden. Er zijn richting het bedrijfsleven hele heldere verwachtingen geschapen. Bedrijven hebben bij hun investeringen reeds rekening gehouden met de Euro 6 subsidieregeling. Met name ook vanuit de Europese afspraken dat per 1 januari 2014 alle nieuwe voertuigen Euro 6 moeten zijn, maar ook rekening houdende met de moeilijk te accepteren toegangseisen van Maasvlakte 2”, reageert TLN op haar website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer