DAF Trucks presenteerde afgelopen week de XB, de opvolger van de DAF LF. Een nieuwe toevoeging aan DAF’s toch al stevig vernieuwde truckgamma. Maar waar de XD, de XF, de XG en de XG+ totaal nieuw waren, borduurt de XB verder op het concept van de LF.
Waarom heeft DAF Trucks niet gekozen voor een totaal nieuwe distributietruck? Die vraag liet TTM.nl maar niet los de afgelopen dagen en dus vroegen we DAF Trucks om toelichting.
Waarom hebben jullie de XB niet op het platform van de XD, XF, XG en XG⁺ gezet?
“Ons uitgangspunt is altijd het optimale chassis te leveren voor elke transporttoepassing. De XB biedt GVW’s van 7,5 tot 19 ton, daar waar de XD bij 19 ton begint. Dit, gecombineerd met de stedelijke inzet – waarin bijvoorbeeld veelvuldig in- en uitstappen nog belangrijker zijn – maakt dat de XB een specifiek chassis (lichter en lager) en een specifieke cabine vereist.“
Dus de XB is een volledig ander voertuig dan de XD, XF, XG en XG⁺?
“Het elektronische platform van de XB – zeg maar het netwerk van alle elektronische systemen (centrale voertuig ECU, alle ADAS-system, het Digitale Display, etc) – is identiek aan dat van de XD, XF, XG en XG+. Dat geldt ook voor de ‘Human Machine Interface’ bijvoorbeeld.”
Is de XB een vernieuwde LF?
“Gezien het grote aantal vernieuwingen en de vele overeenkomsten met de XD, XF, XG en XG+ zien wij de XB als een nieuwe truck, vandaar ook de nieuwe naamgeving.”
Waarom is de cabine niet volledig nieuw ontwikkeld, zoals ook de XD, XF, XG en XG⁺ volledig nieuw zijn?
“Dat heeft alles te maken met wat we eerder gezegd hebben. De XB vereist ook een specifieke cabine voor het werk waar hij voor is bedoeld.”
