Ga naar hoofdinhoud

Weer meer zuinige bestelauto’s beschikbaar

De nieuwste Top 10 bestelauto’s die Natuur& Milieu en ANWB uitbrengen laat zien dat fabrikanten van bestelauto’s er weer in geslaagd zijn hun bestelauto’s door technische aanpassingen zuiniger en milieuvriendelijker te maken. Het laaghangende fruit lijkt wel geplukt bij de bestelwagens in de Top 10: innovaties zoals herontwerp van de motor of een lichtere constructie zijn nu de sleutel voor verbeteringen in brandstofgebruik.

Ford Transit Connect 2009Natuur& Milieu en ANWB publiceren regelmatig een actuele lijst met de zuinigste bestelauto’s. In de Top 10 kleine bestelauto’s staan de Fiat Fiorino,  Citroen Nemo en Peugeot Bipper op een gedeelde eerste plaats met een CO2-emissie van 109 g/km (verbruik van 4,1 l/100km). Opvallend is dat terwijl de nummer 1 en 10 van de kleine bestelwagens ruim een jaar geleden nog 40 procent in emissie verschilden en een half jaar geleden 30 procent, het verschil tussen de nummer 1 en 10 nu gedaald is tot 22 procent. Dit betekent dat er steeds meer keus is voor de zuinige rijders. De Renault Kangoo Express (op de 4e plaats) maakte de grootste sprong voorwaarts: de emissie daalde van 137 naar 115 g CO2 per km.

In de Top 5 middelgrote bestelbusjes staat de Volkswagen Transporter op de eerste plaats met een CO2-emissie van 166 g/km (6,3 l/100km), op de voet gevolgd door de Peugeot Expert (168 g/km). Beide wagens hebben een flinke vooruitgang geboekt ten opzichte van vorig jaar.

Bij de grote bestelwagens staat de Fiat Ducato op de eerste plaats (CO2-emissie van 179 g/km, verbruik van 6,8 l/100km).

Een vergelijking met ruim een jaar geleden laat zien dat de bestelwagens die in de Top 10 staan zo’n 10  procent zuiniger zijn geworden: de kleine bestelauto’s uit de top 10 zijn gemiddeld 7 procent zuiniger geworden, de middelgrote in de top 5 gemiddeld 9 procent en de top 5 grote bestelwagens gemiddeld 14  procent. Overigens geldt deze reductie voor de top 10’s en zal dit niet over de gehele linie worden gehaald.

Fabrikanten hebben zeer diverse maatregelen genomen om hun bestelwagen zuiniger en klimaatvriendelijker te maken. De grote verbeteringen werden bereikt met herontwerp van de motor, een lichtere constructie van de auto, een aerodynamischer vormgeving, regeneratief remmen en speciale voorzieningen als een start&stop systeem bij stoplichten, cruise control en informatiehulp voor zuinig rijden.  Het daadwerkelijke brandstofverbruik kan  in de praktijk minder  zuinig zijn dan  in de top 10 wordt vermeld, o.a. doordat in sommige typen auto’s  de chauffeur de klimaatvriendelijke hulp zoals Start&Stop en cruise control kan uitschakelen.

Er beginnen in navolging van elektrische personenauto’s ook elektrische bestelwagens op de markt te komen. In de volgende top 10 wordt hier aandacht aan besteed.

Bekijk hier de rangschikking van de bestelauto’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer