‘Windrose heeft nog altijd wind mee’

‘Windrose heeft nog altijd wind mee’ featured image

TTM.nl sprak deze week exclusief met Wen Han, CEO van de Chinese truckfabrikant Windrose. In de media verschenen recent berichten over financiële problemen, achterstanden in salarisbetalingen en zelfs een kantoor dat zou zijn ingeruild voor een trailer. Han weerspreekt deze aantijgingen en vertelt openhartig over de stand van zaken bij Windrose.

TTM.nl: Meneer Han, de afgelopen weken verschenen berichten dat Windrose in financiële moeilijkheden verkeert. Hoe kijkt u daar zelf naar?

Wen Han: “Laat ik meteen duidelijk zijn: Windrose heeft geen financiële problemen. Er is geen sprake van een bankroet, en onze investeerders steunen ons nog altijd. Sterker nog: deze of volgende week maken we een nieuwe financieringsronde bekend. Het is jammer dat sommige media zonder wederhoor berichten van een oud-medewerker overnemen.”

U doelt op de uitlatingen van Kyle Maki?

“Klopt. Hij werkte ooit bij ons, maar is inmiddels al meer dan een half jaar weg. Toch presenteert hij zich nog steeds als Windrose-medewerker en spreekt hij klanten aan alsof hij hier nog werkt. Dat zorgt voor verwarring. Zijn persoonlijke situatie is niet rooskleurig en dat speelt denk ik ook een rol in de aantijgingen die hij nu doet.”

Toch schrijft hij dat salarissen soms 90 dagen te laat worden uitbetaald. Is daar dan niets van waar?

“Er zijn wel degelijk problemen geweest met ons payrollsysteem, maar die hadden niets met financiële tekorten te maken. Windrose is statutair een Belgisch bedrijf, terwijl de meeste middelen in China zitten. Onze Amerikaanse payrollpartner had moeite met die constructie, waardoor we moesten overstappen naar een nieuw systeem. Dat heeft vertraging opgeleverd en we hebben onze mensen in die periode om flexibiliteit moeten vragen. Waar nodig boden we retentiebonussen of tijdelijke leningen. Inmiddels is dat opgelost en krijgt iedereen gewoon op tijd salaris.”

En wat is er waar van het verhaal dat medewerkers uit een trailer zouden moeten werken?

“Helemaal niets. We hebben nog steeds een kantoor in Californië, naast een assemblagefaciliteit in Los Angeles. Dit jaar verhuizen we zelfs naar een veel grotere werkplaats van 3.000 vierkante meter. Daarnaast zijn we bezig met een locatie van 100.000 m² in de VS. Het idee dat we alleen nog een trailer hebben, is onjuist.”

U noemde de uitbreiding van locaties. Hoeveel vestigingen heeft Windrose nu?

“Drie in de VS: een kantoor en twee werkplaatsen, waarvan er één wordt ingeruild voor die grotere locatie. Daarnaast een site in België en faciliteiten in China. Waar we ook actief zijn, kiezen we steeds voor een kleinere werkplaats en een grotere assemblagelocatie. Dat model werkt voor ons.”

Zijn er al trucks van Windrose in Europa te zien?

“ Ja, momenteel rijden er twee demotrucks in Spanje. Die zijn de afgelopen maanden ook in andere landen geweest: Duitsland, Polen, Denemarken, Zweden en Nederland. Het zijn nog geen klanttrucks, maar volledig representatieve demo’s. Aan het einde van dit jaar verwachten we de Europese homologatie rond te hebben.”

Homologatie is vaak een struikelblok voor jonge fabrikanten. Hoe staat dat proces ervoor?
“We zijn in de VS al volledig gehomologeerd. Voor Europa hebben we het technische werk afgerond, het wachten is alleen nog op de formele publicatie en papierwerk. Mensen zeggen vaak dat homologatie onze zwakke plek is, maar dat is nooit zo geweest. Het is een kwestie van tijd en procedure.”

En zodra de homologatie rond is, kunt u starten met serieproductie?

“ Precies. We hanteren een productietijd van 90 dagen. Dus wie straks bestelt, kan over drie maanden zijn truck krijgen. Serieproductie in Europa zal begin 2026 op gang komen.”

Hoeveel orders zijn er inmiddels geplaatst?

“Wereldwijd hebben we zo’n 2.000 toegezegde orders. Veel daarvan komen van Europese klanten die al via China zijn ingestapt. Onze aanpak is altijd: eerst China, dan VS, daarna Europa, en vervolgens Australië, Nieuw-Zeeland en nu ook Zuid-Amerika. Daarmee zijn we actief op vijf continenten.”

Voor veel internationaal handelsverkeer zijn de importtarieven een complicerende factor. Hoe groot was die impact voor Windrose?

“Groot. In de VS lagen tarieven op een gegeven moment op 100 procent. Dat dwong ons tot het aanpassen van ontwerpen en het beter synchroniseren van ons wereldwijde product. Achteraf gezien is dat een voordeel geweest: meer dan 85 procent van de truck is nu identiek voor de VS, China en Europa. Dat maakt ons schaalbaar en veerkrachtig.”

In België was sprake van een productielocatie. Hoe staat dat project ervoor?

“ Dat loopt nog steeds. We wachten alleen nog op goedkeuring van de havenautoriteit voor de voormalige CNH-faciliteit. Zodra die er is, starten we met de inrichting van de vloerindeling. Het project gaat dus gewoon door.”

Toch gaan veel EV-truckstartups failliet: Volta, Quantron, om maar wat te noemen. Waarom is Windrose anders?

“Simpel: wij hebben nu al een winstgevend product. In China maken we een marge van 20 procent op onze trucks – iets wat geen enkele gevestigde fabrikant daar lukt. Dat komt door onze technologie en positionering. Daarnaast hebben wij een wereldwijd product, geen single-market strategie. Als één markt dichtgaat door bijvoorveeld importtarieven, kunnen we onze trucks nog steeds verkopen in andere markten. Dat maakt ons uniek en veerkrachtig.”

Wat zegt u tegen critici die uw bedrijf vergelijken met Tesla of die de toekomst van Windrose in twijfel trekken?

“Ik heb geleerd niet te veel aandacht te geven aan ruis. Een paar jaar geleden schreven kranten dagelijks dat we een kopie waren van de Tesla Semi, nu schrijft men dat we failliet gaan. De waarheid ligt ergens anders: wij bouwen een winstgevende, wereldwijd inzetbare truck. Onze aandeelhouders kennen mij en staan al zeven, acht jaar achter mij. Zij investeren nu opnieuw. Dat zegt meer dan alle speculaties samen.”

Tot slot: wanneer zien we de eerste Windrose-trucks in klantendienst in Europa?

“Zodra de homologatie dit jaar rond is, kunnen we begin volgend jaar de eerste klantleveringen doen. Reken erop dat u in 2026 Windrose-trucks op de Europese wegen ziet rijden.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer