Pagina 23 van: TTM 1 – 2015
www.ttm.nl januari 2015 | 23
Wemmers Tanktransport heeft een goed 2014 achter de rug. “Het was weer een succesvol jaar, zij het met wat min-
der marge dan vorig jaar. Wemmers groeit nog altijd, in wagenpark en omzet”, zegt directeur Paul van den
Nieuwenhuizen. Ondanks de beschuldiging van het hebben van een Duitse postbusconstructie door FNV
Bondgenoten kan Wemmers tevreden zijn. TTM.nl spreekt met de directeur over het oude en nieuwe jaar.
Paul van den Nieuwenhuizen, Wemmers Tanktransport:
‘Postbusconstructie?
Natuurlijk niet!’
F
o
to
’s
: ?
?
Wemmers Tanktransport uit het Zuid-
Hollandse Bleskensgraaf bestaat al
sinds 1948 en is zeer ervaren in het
transport van vloeibare levensmidde-
len, onder meer plantaardige oliën
en vetten, zoetwaren, vruchtensap-
pen, chocolade en cacao, wijnen en
zuivel. Paul van den Nieuwenhuizen
zit ten tijde dat TTM.nl naar
Bleskensgraaf toog nog lang niet
onder de kerstboom, maar hij wil al
best terugkijken op 2014. “Het was
voor ons wederom een heel goed
jaar, maar we houden wel wat min-
der marge over dan in 2013. De
groei in omzet ligt in 2014 op 5 tot 8
procent, maar we houden iets min-
der over omdat we hebben geïnves-
teerd in nieuw materieel.” Wemmers
schafte dit jaar meer dan 30 Euro
6-trekkers aan. Het aantal tankopleg-
gers groeide met 11, het aantal tank-
containers met 40 en het aantal
tankcontainerchassis met 20. De
Oostenrijkse dochtermaatschappij
Felix Troll breidde ook uit, met meer
dan twee trekkers. Dat is alles bij
elkaar een ingrijpende investering.
Van den Nieuwenhuizen vertelt:
“Hoe dit gelukt is? We gaan graag
met onze klanten om tafel om hen
van de beste oplossing te voorzien.
We gaan diep met klanten op hun
wensen in voor echte toegevoegde
waarde.”
Legaal
Afgelopen zomer werd Wemmers
Tanktransport door FNV
Bondgenoten ervan beschuldigd een
postbusconstructie te hebben. Het
ging om de sinds 2006 bestaande
vestiging van Wemmers in het Duitse
Euskirchen. Van den Nieuwenhuizen
is terughoudend. “Wat moet ik daar
nog over zeggen? De dag dat FNV
langs kwam was ik niet aanwezig,
dus het fi jne weet ik er niet van. Wat
ik wel weet is dat wij geen gebruik
maken van een postbusconstructie.
Natuurlijk niet. Elke vijf jaar wordt
ons bedrijf gecontroleerd en gecerti-
fi ceerd, juist op de constructie van
het bedrijf. En het is dik in orde. We
willen onze verantwoordelijkheid
nemen, voor ons personeel en voor
onze klanten. Wij hebben een legale
operatie en zijn daar transparant in.”
Jongeren
Wemmers bedient de markt volgens
Van den Nieuwenhuizen met een
“mooie mix aan chauffeurs.
Nederlanders, maar ook chauffeurs
uit andere landen waaronder Oost-
Europese. We zijn niet voor niets een
internationaal bedrijf. We leiden
iedere chauffeur zelf op, daarvoor
hebben we hier een fulltime opleider
in dienst. We hebben een uitdaging,
want jonge Nederlandse chauffeurs
zijn amper te vinden, zelfs als je zoals
wij de opleidingskosten betaalt. We
zijn een speciaal programma voor
jongeren gestart om hier verandering
in te brengen. Dat begint in 2015.”
Omzetgroei
Voor het nieuwe jaar hoopt Van den
Nieuwenhuizen weer op een omzet-
outlook 2015
groei van 5 tot 8 procent. Hij kijkt
ook voorzichtig naar nog meer vesti-
gingen over de grenzen. “Naar Zuid-
Europa en Oost-Europa. Roemenië,
Bulgarije, Polen. Niet om daar goed-
koop bedrijven op te zetten. Onze
klanten, grote levensmiddelenprodu-
centen, zitten allang in bijvoorbeeld
Polen en vragen ons om ook te
komen, want ze willen tanktransport
van de hoogste kwaliteit. Dat kunnen
wij bieden en daarom willen wij
graag naar Zuid- of Oost-Europa, als
het moment daar is.”
Arjan Velthoven
Programma
“Jonge Nederlandse chauffeurs zijn amper te vinden”, zegt Paul van den Nieuwenhuizen. “We zijn een speciaal
programma voor jongeren gestart om hier verandering in te brengen. Dat begint in 2015.”
23_outlook-wemmers.indd 23 08-12-14 15:49