Pagina 29 van: TTM 10 – 2015
www.ttm.nl oktober 2015 | 29
mm) dan voorheen, de King Cab
meet in totaal 1.788 mm.
Minder brandstof
De nieuwe NP300 Navara is leverbaar
met een 2,3 dCi commonrail diesel
van 160 of 190 pk. De pick-up is met
de lichtste variant alleen als 2WD
verkrijgbaar, de NP300 Navara met
het meeste vermogen is er ook als
zeventraps automaat. Volgens Nissan
moet de 2,3 liter diesel 24 procent
effi ciënter met brandstof omsprin-
gen. Nissan heeft de NP300 Navara
volgestopt met veiligheidssystemen,
die echter ook kunnen bijdragen aan
comfort. Zo heeft deze auto Forward
Emergency Braking (FEB), Cruise
Control, Hill Descent Control en Hills
Start Assist. Erg handig is de Around
View Monitor, een camerasysteem
dat rondom de auto beelden levert.
Niet alleen handig bij parkeren, maar
zeker ook bij manoeuvreren in
offroad terrein.
Stap vooruit
TTM.nl had de gelegenheid als eerste
met de nieuwe NP300 Navara te rij-
den. Het interieur van de auto is heel
modern en lijkt veel op dat van de
crossovers die Nissan in zijn gamma
heeft. De stoelen zitten goed en
Nissan heeft voor de bestuurder een
stoel met Spinal Support gemon-
teerd. Wie kiest voor een Double
Cab kan zijn passagiers een volledi-
ge, goed zittende achterbank aanbie-
den. Ergonomisch is alles zowel voor-
als achterin uitstekend voor elkaar.
De eerste rit die we maken is over
verharde wegen. We rijden eerst met
de oude Navara, daarna met zijn
opvolger. Daaruit blijkt dat de NP300
Navara echt een forse stap vooruit
heeft gemaakt in weggedrag. De
oude Navara heeft veel last van vibra-
ties, je voelt alles wat er in de aan-
drijfl ijn gebeurt. Dat is bij de NP300
Navara volledig verdwenen, het blijft
rustig aan boord en ook de motor is
amper hoorbaar. Daarbij komt dat de
auto zich lekker scherp door bochten
laat sturen, zonder ook maar één
moment blijk te geven van het feit
dat we toch met een grote, zware
auto onderweg zijn. Op een fraai
offroad terrein kunnen we de NP300
Navara pas echt goed aan de tand
voelen. Daar blijkt dat de nieuwe
motor een grote stap vooruit is. Het
koppel is vaak al bij 1.500 toeren
volop aanwezig, waardoor steile hel-
lingen en andere obstakels met het
grootste gemak kunnen worden
genomen. Het gaat zelfs met de auto
in de 2WD-stand zo makkelijk over
het ruige terrein, dat wij ons serieus
afvragen of je in Nederland ooit wel
echt 4WD nodig zal hebben. De
NP300 Navara is een fi kse verbete-
ring op de zeer gewaardeerde, kwali-
tatief ook al heel goede Navara.
Nissan wil met deze NP300 Navara
grote stappen maken en de absolute
koppositie in het pick-upsegment
gaan pakken, met een beoogde volu-
megroei van 25 procent. Die kans is
er gezien de kwaliteit zeker, maar
ook gezien de prijsstrategie die
Nissan wil gaan hanteren kan de
NP300 Navara het nog beter gaan
doen dan de oude Navara al deed.
Prijzen zijn nog niet bekend, wel is al
zeker dat Nissan de NP300 Navara in
januari volgend jaar bij de dealer wil
hebben.
Arjan Velthoven
2WD
De NP300 Navara doet het zo goed in het terrein dat je je afvraagt of je in
Nederland ooit wel 4WD nodig hebt of toch met 2WD toe kunt.
Bekend
In het interieur, dat voor een pick-up heel luxe overkomt, vinden we veel
stijlelementen uit andere Nissans.
Comfort
Het rijcomfort is fl ink verbeterd dankzij de 5-link achterwielophanging, hier goed te zien.
28-29_raibestelautonissan.indd 29 30-09-15 08:20