Pagina 24 van: TTM 11 – 2015
trailers
Landbouw
Met de CF-Agri kan een
tractor deze trailer over
het land rijden, op de
weg wordt de CF-Agri
aan een vrachtwagen
gekoppeld met een stan-
daard kingpin.
24 | november 2015 www.ttm.nl
1 x 20”, 2 x 20”, 1 x 40”of 1 x 45”
containers mee vervoerd worden.
Slijtvast
Een vloer van een schuifvloertrailer is
aan slijtage onderhevig en vormt
daarom een belangrijk gedeelte van
de gebruikskosten. Mede daarom
toonde Knapen Trailers op de
BedrijfsautoRAI de extreem slijtvaste
Dura-Floor. Deze Dura-Floor is pro-
ductiegereed en uitgebreid getest
met verschillende soorten ruwe
lading. De tests zijn uitgevoerd door
langdurig glasscherven en split te los-
sen. Na één jaar glasscherven lossen
is bij de Dura-Floor geen dikteverschil
meetbaar, terwijl de normale 10 mm
vloer een aanzienlijk zichtbaar dikte-
verschil vertoont. De slijtvaste Dura-
Floor betekent een grote verandering
in de kostenstructuur van schuifvloer-
transporteurs. Bovendien maakt het
de schuifvloertrailer een nóg geschik-
ter transportmiddel voor ruwe ladin-
gen zoals glasscherven, split, grind,
huisvuil, zand en metaalspanen.
Veelal werden deze ladingen nog
met kippers vervoerd, maar dankzij
de Dura-Floor hebben transporteurs
van ruwe ladingen voortaan het volu-
me en de fl exibiliteit van een schuif-
vloertrailer tot hun beschikking. Ook
toonde Knapen Trailers de
Powersheet. Om het afdekzeil aan te
kunnen drijven moet de aandrijving
‘de bocht om’. Knapen Trailers heeft
hiervoor een gepatenteerde bocht
ontwikkeld voor zowel aandrijven als
aanspannen, waardoor de
PowerSheet binnen de wettelijke
afmetingen blijft.
Boutverbindingen
Kraker Trailers toonde op de
BedrijfsautoRAI de K-Force, een
nieuw type schuifzeiltrailer met bout-
verbindingen in plaats van lasverbin-
dingen. De K-Force heeft alle moge-
lijke tests ondergaan met een heel
duidelijk resultaat: de boutverbindin-
gen kunnen dezelfde krachten aan
als de traditionele lassen. De K-Force
is compleet nieuw en hetzelfde geldt
voor het bouwproces. Met hetzelfde
aantal medewerkers worden straks
fors meer trailers van het type
K-Force geproduceerd. De nieuwe
fabriek die Kraker Trailers heeft
gebouwd, is volledig ingericht op het
in lijn produceren van de K-Force. De
bestaande fabriek wordt ingezet voor
de bouw van zogenoemde specials,
trailers die afwijken van de stan-
daardtrailer of die zelfs volledig op
klantspecifi catie worden gebouwd.
De seriematige productie van de
K-Force start in het eerste kwartaal
van 2016.
Op het buitenterrein stond de nieu-
we imposante CF-Agri met een leng-
te van 10,4 meter en voorzien van
drie luchtgeveerde en gestuurde
assen in combinatie met zes land-
bouwbanden. Het voertuig heeft een
laag eigen gewicht en het volume is
65 m3. Met de CF-Agri kan een trac-
tor deze trailer over het land rijden
met behulp van een dissel en koppe-
ling. Bij de overgang naar de weg
wordt de CF-Agri aan een vrachtwa-
gen gekoppeld op de koppelschotel
met een standaard kingpin. De dissel,
die in het land wordt gebruikt, is
opklapbaar, zodat er geen problemen
zijn bij het aankoppelen aan de
truck. De CF-Agri heeft grotere ban-
den om wegzakken of vastzitten in
het land te voorkomen. De door
Kraker geconstrueerde oplegger
heeft een CF-Powerspeed vloer en
een hydraulische achterklep. Dit om
zo snel mogelijk te kunnen lossen.
Voor aardappelen is er nog een extra
modifi catie gemaakt: een deelbare
zijwand. De wand kan over een leng-
te van ongeveer 7 m ongeveer 500
mm naar beneden klappen, zodat de
aardappelen bij het rooien niet van
een te grote hoogte in de oplegger
vallen. Aangezien de aardappelen
maar één keer te hoeven worden
geladen en er minder productverlies
is, zal dit een fl inke kostenbesparing
opleveren.
Paul Quaedvlieg
Slijtvast
De extreem slijtvaste Dura-Floor van Knapen Trailers
betekent een grote verandering in de kostenstructuur
van schuifvloertransporteurs.
Boutverbindingen
Kraker Trailers toonde in Amsterdam de K-Force, een
nieuw type schuifzeiltrailer met boutverbindingen in
plaats van lasverbindingen. Serieproductie start in 2016.
Samenwerking offi cieel
Onlangs, tijdens Transport Compleet in Gorinchem, werd het al
aangekondigd, maar tijdens de eerste dag van de BedrijfsautoRAI
ondertekenden Bart Keijer, directeur Truck & Trailer Groep
Nederland en Thomas Eschey, directeur Kögel Trailer GmbH & Co
offi cieel het dealercontract. Speciaal voor deze gelegenheid was
Thomas Eschey vanuit Duitsland overgevlogen. “Deze versterkte
verkoop- en service-uitbreiding in Nederland is een verdere
strategische stap van Kögel, als fabrikant van kwalitatief hoog-
waardige opleggers in Europa, om nog meer voet aan de grond
te krijgen in Nederland”. Vanaf het moment van ondertekening
zijn er vier buitendienstmedewerkers van Truck & Trailer Groep
Nederland onder leiding van Bart Keijer actief voor de verkoop
van Kögel opleggers. Dit alles gaat in nauwe samenwerking en
overleg met Ronald Kroesen, directeur Kögel Benelux. De Truck &
Trailer Groep is opgericht door vier grote Mercedes Truck dealers
(Gomes, Rogam, Wensink en Rüttchen). De directieleden hiervan
waren eveneens bij de ondertekening aanwezig.
22-23-24_opleggersrai-nieuws.indd 24 17-11-15 13:21