Pagina 47 van: TTM 11 – 2015
www.ttm.nl november 2015 | 47
Scania’s gamma voor alternatieve brandstoffen
Samenwerking vereist
voor optimale ‘co2ntrole’
truck de meerinvestering in twee jaar
tijd kan worden terugverdiend.” Als
Scania’s fi losofi e wordt nagevolgd,
zou een brede marktintroductie van
Scania’s hybride truck dus plaats kun-
nen vinden zonder marktverstorende
overheidsincentives.
Serieproductie
Scania’s hybride truck is gebaseerd
op een P320, voorzien van de 9 liter
vijfcilinder motor. Een model met
G-cabine kan trouwens ook. Er kan
gewone diesel worden getankt, maar
de maximale CO2-reductie van 92
procent wordt pas behaald als er bio-
diesel of HVO wordt getankt. Scania
zegt dat haar hybride truck de eerste
is die voldoet aan Euro 6, maar dat is
niet waar. De Fuso Canter bijvoor-
beeld, die fi gureerde in de vorige
TTM.nl, is ook hybride en ook Euro
6. Wel is het zo dat de Scania de eer-
ste Euro 6-hybride is die enkel elek-
trisch kan rijden. Over een lengte van
2 km kan de P320 volledig elektrisch
en fl uisterstil rijden, in een echte
silent-modus met een geluid dat
onder de 72 d(bA) ligt. Dat maakt
hem dus echt zeer bruikbaar voor
nachtdistributie. In een stedelijke
omgeving kan er volgens Scania met
deze hybride truck 18 procent brand-
stof worden bespaard ten opzichte
van een reguliere dieseltruck. Naast
de dieselmotor wordt de hybride
Scania aangedreven door een 174 pk
en 1.050 Nm sterke elektromotor, die
direct gekoppeld is aan de Opticruise
automaat. Het batterijpakket is
bevestigd aan de linkerzijde van het
chassis en levert circa 1,2 kWh. De
batterijen wegen ongeveer 200 kg,
de totale hybride module, die in
serieproductie te vervaardigen is,
ongeveer 800 kg.
Charge
TTM.nl rijdt kort in de G320 hybride
Scania; het is kinderlijk eenvoudig.
Met een knop op het dashboard kan
geschakeld worden tussen de elektri-
sche en ‘charge-modus’. Bij die laat-
ste wordt voornamelijk de dieselmo-
tor gebruikt, maar wordt er bij rem-
men en gas loslaten energie terugge-
wonnen die weer in de batterijen
verdwijnt. Dat wordt heel duidelijk
aangegeven in het instrumentendis-
play. De Opticruise automaat maakt
het niets uit welke modus wordt
gehanteerd, de 19-tons truck laat
zich prima manoeuvreren over de
Scania-testbaan. Voordeel van de
elektrische stand van de aandrijfl ijn is
dat het ook in de cabine lekker stil is.
Buiten hoor je bij het voorbij rijden
enkel een licht gezoem en het gerof-
fel van de banden.
FAME
Maar we rijden niet alleen maar
hybride. Scania heeft een nieuwe
Euro 6-motor voor ethanol ontwik-
keld. Ook die blijkt aangenaam stil
en soepel te werken, merken we in
een korte rit met de P280 met city-
trailer. Scania’s gasmotoren zijn
inmiddels ook Euro 6 en werken vol-
gens het Otto-principe, met bougies.
Trucks op CNG en LNG kennen we
inmiddels wel in Nederland, dus die
vormen geen verrassing voor ons, al
vallen de motoren op door het gemis
aan dieselklop. De trucks op biodiesel
en HVO rijden eveneens bijzonder
fi jn en aan niets is te merken dat we
rijden met een andere brandstof dan
reguliere diesel. Dat is alleen maar
goed natuurlijk. Toch lijkt Scania’s
droom van een ruime keuze aan
alternatieve brandstoffen voorlopig
ook echt dat: een droom. Want
welke transporteur kan nu beslissen
ineens op HVO, FAME of ethanol te
gaan rijden? Die zijn lang niet alle-
maal overal te tanken. Daarvoor
moet nog veel veranderen en veel zal
afhangen van de bereidheid van
transporteurs, maar zeer zeker ook
van overheden en verladers om van
de hier beschreven reeks alternatieve
brandstoffen een echt succes te
maken en CO2-uitstoot daadwerkelijk
tot gezonde proporties terug te drin-
gen.
Arjan Velthoven
Tanken?
Een probleem met alternatieve brandstoffen. HVO tanken kan wel in
Zweden, maar niet in Nederland.
Kiest u maar
Er is een hele reeks aan alternatieve brandstoffen. Met ethanol is een
CO2-reductie van 90 procent haalbaar.
LNG
Voor ons land lijken CNG en LNG nu het meest voor de hand liggende alter-
natief voor diesel. Scania heeft een nieuwe Euro 6-gasmotor in de aanbie-
ding.
46-47_thematankenscania.indd 47 18-11-15 09:55