Pagina 27 van: TTM 3 – 2015
www.ttm.nl maart 2015 | 27
leasing & verhuur
F
o
to
’s
: ?
?
Heisterkamp ziet vraag sterk stijgen
Trailers uit de supermarkt
De werkplaats bij de hoofdvestiging van Heisterkamp in
Oldenzaal draait overuren. Er worden 200 nieuwe trai-
lers in de huurvloot ingebracht en die moeten allemaal
gecheckt worden. “De vraag naar huur- en leasetrailers
stijgt mee met de aantrekkende transportmarkt”, legt
Rick Kruse, manager trailer rental bij Heisterkamp uit.
“Transportbedrijven weten ons te vinden, mede vanwe-
ge onze totaaloplossingen.”
2014 was een goed jaar voor
Heisterkamp Trailer Rental. “De volu-
mes in het vervoer stegen weer en de
vraag naar trailers nam sterk toe. Wij
zagen onze afzet met 35 procent stij-
gen”, schetst Kruse. Hij is duidelijk
over de oorzaak van het succes. “Vorig
jaar was nog tamelijk grillig. Eindelijk
ging het weer beter, na jaren van crisis.
Transportbedrijven zijn huiverig om te
investeren, om voor langere tijd een
trailer(vloot) terug te moeten verdie-
nen. Ze zijn op zoek naar een deel
flexibiliteit in een herstellende econo-
mie. Kortom: men gaat eerder materi-
eel huren. Dat is een duidelijke trend:
er komen bedrijven bij ons die nog
nooit eerder trailers huurden.”
Vertrouwd
Heisterkamp is een zeer bekende naam
in de Nederlandse transportmarkt.
“Men kent ons van de trucking servi-
ces, of van de truckverhuur. Ze zijn ver-
trouwd met onze diensten en kwaliteit
van dienstverlening. Daarom komen ze
voor trailerhuur sneller naar ons toe.
Heisterkamp functioneert dan als een
soort supermarkt: men wil een trekker
met of zonder chauffeur huren en pakt
daar ook direct een trailer bij”, trekt
Kruse een vergelijking. Hij ziet het aan-
tal langetermijncontracten stijgen.
“Lange termijn, daarmee bedoel ik ver-
huur voor een periode van vijf jaar of
langer. In de crisisjaren was dat echt te
lang, nu zie je dat bedrijven weer voor
zo’n periode een contract durven aan-
gaan”, aldus Kruse, die de verhouding
tussen lange- en kortetermijnverhuur
of 40:60 schat. Vijf jaar of langer, dat
lijkt bijna op leasing. Kruse glimlacht:
“Er zit in zo’n contract ook een
gedeelte onderhoud en aanvullende
service, dus het is in principe bijna ope-
rationele leasing.”
Verschuiving
De verhuurvloot van Heisterkamp
Trailer Rental bedraagt momenteel
1.400 trailers. Kruse: “Afgelopen jaar
kwamen er door de groeiende vraag
285 trailers bij, nu staan er al weer
200 klaar. Die worden momenteel
allemaal door onze werkplaats nage-
keken en voorzien van eigen voorzie-
ningen voordat ze de weg op gaan.
Er wordt momenteel hard gewerkt,
want we hebben die nieuwe trailers
echt nodig.” Kruse ziet binnen de
vloot een verschuiving naar kasten-
trailers. “Daarvan hadden we er in
2009 drie stuks, nu driehonderd. De
oorzaak van die verschuiving is niet
alleen zeilensnijden bij schuifzeiltrai-
lers, maar ook een eis van klanten.
Die willen voor hun transport meer
veiligheid en kwaliteit, en komen dan
uit bij de kastentrailers.” Ook naar
huckepacktrailers krijgt Heisterkamp
meer vraag. “Het spoor wordt toch
wat toegankelijker. Van onze zeilen-
trailers is nu zo’n tachtig procent een
huckepacktrailer”, aldus Kruse.
Volgen
Veiligheid is belangrijk, voor
Heisterkamp zelf, maar ook voor de
klanten. “Hier op ons terrein, en ook
bij onze depots elders, is 24/7 bewa-
king en staan alle trailers achter het
hek. En verder is een groot deel van
onze trailers voorzien van volgsyste-
men en sloten op de achterdeuren.
Soms zijn er ook deursensoren aan-
wezig. Transportbedrijven kunnen de
langetermijntrailers die zij bestellen
natuurlijk volledig specificeren zoals
zij dat willen, tot op een voorkeur-
merk of -onderdelen.” Heisterkamp
heeft met de moderne technologie
een goed overzicht van waar al haar
trailers zich bevinden. “Diefstal komt
eigenlijk zelden voor. In de afgelopen
tien jaar zijn maar twee trailers echt
verdwenen. Dat willen we graag zo
houden, ondanks dat het er twee te
veel zijn.”
Toekomst
Heisterkamp heeft een prachtige
‘zichtlocatie’ aan de A1 bij
Oldenzaal, op de grens naar
Duitsland en het voormalige
Oostblok. Als het gaat om groei van
de verhuuractiviteiten, kijkt Kruse
ook voornamelijk naar het oosten.
“We zijn momenteel proactief bezig
in Duitsland om onze activiteiten te
bevorderen. We hebben daar een
verkoper voor vrijgemaakt om de
markt te bevorderen. Er is een depot
in Travemünde, de vloot in Duitsland
bedraagt nu 300 trailers. Dat is voor
die markt natuurlijk niet veel, dus
daar willen we graag in groeien”,
aldus Kruse. “Verdere uitbreiding zie
ik in de voormalige Oostbloklanden.
Dat zijn echte groeimarkten in het
transport, dus daar moet je zitten.
Er zijn geen concrete plannen, maar
Heisterkamp is al wel aanwezig in
Polen en Letland. Daar verhuuractivi-
teiten starten, dat is echter nog toe-
komstmuziek.” Voorlopig heeft
Heisterkamp Trailer Rental de han-
den vol aan de sterke vraag in eigen
land. Kruse: “We kunnen duidelijk
merken dat transportbedrijven in
deze tijd van economisch herstel de
flexibiliteit van huren of leasing
weten te waarderen. Daarvoor zijn
ze bij Heisterkamp natuurlijk aan het
goede adres. Onze aanvullende acti-
viteiten, zoals de used trucks, break-
downservice en onderhoudscontrac-
ten, bieden een totaalconcept. Dat
is een sterk concept, waarmee we
nog verder kunnen groeien. Ik schat
dat we in 2015 weer verder zullen
groeien in afzet, met zo’n 20 tot 25
procent.”
Arjan Velthoven
Nieuw
Rick Kruse, manager Heisterkamp Trailer Rental, te midden
van een deel van de nieuwe verhuurvloot.
27_themaheisterkamp.indd 27 25-02-15 14:05