Pagina 11 van: TTM 5 – 2015
www.ttm.nl mei 2015 | 11
De strijd tegen social dumping zoals deze
wordt gevoerd door met name FNV woedt
door. Sterker, kennelijk gesterkt door de
recente uitspraak van de kantonrechter te
Den Bosch is deze strijd alleen maar geïnten-
siveerd.
Zo staan vakbondsleden steeds vaker op
openbare parkeerplaatsen fl yers uit te delen
aan Oost-Europese chauffeurs. In deze fl yers
wordt gesuggereerd dat de chauffeurs recht
hebben op betaling conform de Nederlandse
cao. Ook werd kort geleden een bedrijf ver-
eerd met een bezoek van de vakbond en werd
het pand besmeurd met satésaus, mayonaise,
ketchup en patat. De opgetrommelde pers,
nooit verlegen om een stunt, smulde er (letter-
lijk) van. Over smaak valt niet te twisten,
wordt gezegd. Persoonlijk vond ik het nogal
smakeloos. Een vermeende misstand aan de
kaak stellen en discussie voeren is goed, dat
behoort tot de kerntaken van een vakbond.
Maar deze actie diende volgens mij maar één
doel en dat was maximale beschadiging van
het bedrijf, maar dat is slechts mijn beschei-
den mening.
Overigens moet gezegd worden dat de vak-
bond steeds inventiever omgaat met midde-
len die haar in een democratie ten dienste
staan. Zij lijkt daarbij een nieuw wapen te
hebben gevonden in haar strijd en dat is: de
Wet Openbaarheid Bestuur (Wob). In de prak-
tijk gaat dat zo. De vakbond ontvangt infor-
meel, via haar leden, berichten dat binnen
een bepaald bedrijf de cao wordt ontdoken.
Of dat zij gebruik maken van een Oost-
Europese (neven)vestiging. De vakbond geeft
vervolgens een seintje aan de Inspectie van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De
inspectie gaat vervolgens bij het bedrijf op
bezoek, samen met ILT. Het hele bedrijf wordt
dan doorgelicht en er wordt met name gelet
op de wijze waarop het bedrijf invulling geeft
aan de samenwerking met haar buitenlandse
charter. Het doel is natuurlijk duidelijk. Er
wordt exact in kaart gebracht hoe de ver-
voersstromen lopen, en bekeken wordt of er
voldoende aanknopingspunten zijn met
Nederland. Dit vanzelfsprekend met als over-
koepelend doel: kunnen we voldoende infor-
matie verzamelen die tot de conclusie zou
kunnen leiden dat er eigenlijk beloond moet
worden volgens de Nederlandse cao. Door ILT
wordt vervolgens gecontroleerd op overtre-
ding van de rij- en rusttijden en de eisen van
reële vestiging. Bij overtredingen wordt er
een boeterapport opgesteld. Tegen die rappor-
ten en boete kun je vervolgens bezwaar en
beroep indienen.
En dan komt het. Zodra het rapport af is, ver-
zoekt FNV aan ILT een kopie van het rapport
met een beroep op de Wet Openbaarheid
Bestuur. Die wet is ooit ingesteld opdat bur-
gers het functioneren van de overheid zouden
kunnen toetsen. Door transparantie richting
de burgers zouden integere bestuurders en
bestuursorganen op meer draagvlak kunnen
rekenen. En de keerzijde natuurlijk: zou een
bestuurder in de fout gaan, dan zou dat ook
geopenbaard kunnen worden. Met een beroep
op de Wet Openbaarheid Bestuur vraagt FNV
de door ILT opgestelde boeterapporten van
specifi eke bedrijven op met als argument dat
zij willen zien hoe ILT, als bestuursorgaan, te
werk gaat. ILT werkt hier klakkeloos aan mee.
Argumenten dat bedrijven er recht op hebben
dat de boeterapporten niet openbaar gemaakt
worden, in ieder geval totdat is vastgesteld
dat de boetes ook terecht zijn, worden wegge-
wuifd: de vakbond heeft recht om te weten
hoe ILT, als bestuursorgaan, te werk gaat. Dat
het evident is dat het de vakbond te doen is
om de inhoud van de rapporten en niet de
werkwijze van ILT, speelt geen enkele rol. In
een procedure bij de rechtbank is door ons
kantoor verzocht openbaarmaking te verhin-
deren. Op de expliciete vraag van de rechter
aan een vakbondsvertegenwoordiger waarom
zij openbaarmaking wenste, werd met droge
ogen geantwoord: wij willen de werkwijze
van ILT beoordelen.
Iedereen in dit land heeft recht op privacy.
Zelfs de meest meedogenloze en gewetenloze
crimineel wordt in dit land niet met naam en
toenaam genoemd. Dát ‘voorrecht’ wordt ken-
nelijk onthouden aan vervoerders met een
buitenlandse vestiging. Vreemd, maar ook dat
is slechts mijn bescheiden mening.
Wet Openbaarheid
Bestuur
Patrick Bobeck | Advocaat en mediator te Haarlem, gespecialiseerd in het wegvervoer www.vallenduuk.nl
ring van Peter Tjalma, directeur van
TransMission. “Er moet bij de start
van het project al een dikke goede-
renstroom aanwezig zijn, anders is het
gedoemd te mislukken.” TransMission
beschikt vanuit haar eigen distributie-
netwerk over voldoende zendingen,
die worden overgezet naar de
Cargohopper in Amsterdam, Utrecht
en Enschede.
Synchromodaal
Op de as Rotterdam – Duitsland biedt
een groeiend aantal logistiek dienst-
verleners en inlandterminals synchro-
modaal transport aan. “Nederland
beschikt over goede trimodale achter-
landverbindingen”, zegt Kees Verweij
van Buck Consultants. Om deze opti-
maal te gebruiken is het van belang
dat verladers a-modaal hun orders
boeken. “Dan kan fl exibel worden
gepland en telkens de beste passende
modaliteit worden gekozen”, aldus
Verweij.
Hij geeft aan dat het naast het opzet-
ten van een IT-regieplatform voor syn-
chromodale transporten belangrijk is
dat planners het synchromodaal plan-
nen in de vingers krijgen. “Dat vergt
tijd en aandacht, en er moeten speci-
ale planningstools beschikbaar zijn”,
zegt Verweij. Een voorbeeld van zo’n
planningstool is de Synchromodale
Cool Port Control Tower van Wayz.
Control Tower
Een project waarbij realtime data
delen centraal staat, is de Retail
Control Tower, een gezamenlijke ont-
wikkeling van verschillende vervoer-
ders en ICT-leveranciers voor AH. Via
deze webportal kunnen AH, de win-
kels en de transporteurs live de trans-
porten volgen die voor AH onderweg
zijn. “Inmiddels zijn 15 transporteurs
aangesloten op de RCT”, vertelt Gert-
Jan Neeft, business analist bij Peter
Appel Transport. “Ook is de portal uit-
gebreid met nieuwe mogelijkheden
als het nauwkeurig berekenen van
aankomsttijden op basis van positie-
updates en de verkeerssituatie op de
route, en het terugkijken en analyse-
ren van de ritten.”
Naast de al bestaande projecten bie-
den organisaties als Connekt, Dinalog
en TNO transportondernemers, met
name in het mkb ondersteuning bij tal
van innovaties. Meer informatie over
deze mogelijkheden is te vinden op
de websites van Dinalog en Connekt.
Sandra Waenink
sociaal
10-11_nieuwsbobeck.indd 11 06-05-15 11:13