Pagina 39 van: TTM 5 – 2015
www.ttm.nl mei 2015 | 39
van 30 ton. Het zwaartepunt van die
kist ligt uit het midden om het alle-
maal wat ingewikkelder te maken.
Het gewoon op de oplegger plaatsen
zoals op de tekening leidt volgens de
zakjapanner al snel tot overbelading
van de drie trailerassen. Misschien
nog wel erger is, is dat de aangedre-
ven as van de trekker op die manier
veel te weinig gewicht krijgt. Piet:
“Ooit gehoord van de 20-procents
regeling? Er moet altijd minimaal 20
procent van de lading op de trekas
rusten, en dat haal je zo niet. Minder
dan die 20 procent kan gevaar ople-
veren, want dan heb je gewoon geen
tractie. Kortom, verzin een oplossing
voor dit probleem.’’ Er wordt naarstig
gerekend en uiteraard is het vrij een-
voudig. Gewoon de kist omdraaien
blijkt voldoende, maar de boodschap
is duidelijk. Even uitrekenen is een-
voudig en voorkomt narigheid onder-
weg.
Ladingzekering
De resultaten van alle sommetjes en
de oplossingen die de cursisten
bedenken worden uitgebreid behan-
deld, en het is duidelijk dat we hier
met ervaren chauffeurs te maken heb-
ben. Opvallend is dat de meesten het
zonder te rekenen ook al goed had-
den gedaan. Duidelijk een kwestie
van het ‘timmermansoog’ dus. Toch is
het zaak om ook te kunnen onder-
bouwen waarom het op een bepaalde
manier gedaan is, en dan is de reken-
methode erg handig. Na uitleg over
het laden van de kist en de berekenin-
gen daarvoor wordt er ook berekend
hoe deze lading vast te zetten is. Wat
is er nodig om deze lading veilig te
vervoeren en welke eisen stelt de
(Duitse) politie daar aan? Hiervoor
worden allerlei voorzieningen en
materialen besproken zoals spanket-
tingen, spanbanden en antislip mat-
jes. De discussies zijn af en toe leven-
dig en instructeurs Henk en Piet vin-
den dat prima. “Zo’n klas als vandaag
geeft veel feedback en dat werkt fi jn.
Het houdt iedereen bij de les en het
geeft ons de kans om in te haken op
allerlei thema’s die spelen in de prak-
tijk. Het voordeel is dat zowel Piet als
ik beiden ook dagelijks in die praktijk
werkzaam zijn. Piet als demonstrator
en instructeur bij Broshuis en ik als
begeleider in het speciaal transport”,
aldus Henk.
Instinkers
Na de prima lunch gaan we de prak-
tijk in. In een van de hallen van
Broshuis staan twee opleggers klaar
met lading, ladingzekeringmaterialen
en nog twee opgaves. Ook nu moet
eerst bepaald worden hoe de lading
te plaatsen op de semi-diepladers.
Ook nu moet er berekend worden
hoe de lading moet staan en hoe de
boel gezekerd moet worden.
Uiteraard zijn er een paar leuke instin-
kers ingebouwd in de opgaves, waar-
door ook hier een levendige discussie
ontstaat. De opgaves worden namelijk
in kleine groepjes gemaakt waarbij
Henk en Piet steeds over de schouders
meekijken. Het zorgt voor een bijzon-
der prettige sfeer, maar het leidt ook
tot nieuwe inzichten bij een aantal
chauffeurs.
Broshuis App
Na het praktijkgedeelte worden de
opgaves in het klaslokaal geëvalueerd,
en ook dat leidt tot vruchtbare discus-
sies. Duidelijk is wel dat alle chauf-
feurs zoals ze hier in de klas zitten het
eigenlijk ontzettend goed doen in de
praktijk, alleen weten ze vaak niet zo
goed na te rekenen of het ook echt
klopt wat ze doen. Toch wordt dat
steeds belangrijker. Zelfs de verladers
eisen steeds vaker een beladings- en
ladingzekeringplan, maar vaak wordt
dat bij speciale transporten al van te
voren aangeleverd. Om het de chauf-
feur een stuk eenvoudiger te maken is
er echter ook een App die gratis te
downloaden is. In die App kun je je
trekker aangeven en verschillende
opleggers waar je mee werkt. Het
werkt bijzonder eenvoudig, maar pas
op: als chauffeur blijf je zelf aanspra-
kelijk en je kunt dus nooit de schuld
geven aan de App!
Voor de Broshuis App ga je naar de
Appstore of Google Play. De online
versie van de Broshuis-calculator is via
deze URL te bereiken: https://www.
broshuis.com/nl/service/aslast-pro-
gramma.html
Iep van der Meer
Humor
Piet van Urk weet met veel praktijkvoorbeelden en humor de aandacht vast
te houden.
Specialist
Broshuis is gespecialiseerd in opleggers voor het speciale werk.
Praktijk
Ladingzekering in de praktijk, onder het toeziend oog van de collega’s.
38-39_dossierc95broshuis.indd 39 06-05-15 11:35