Pagina 38 van: TTM 7/8 – 2015
38 | juli/augustus 2015 www.ttm.nl
aftersales
Mercedes-Benz is één van de eerste
truckfabrikanten die er bewust voor
kiest haar Predictive Powertrain
Control (PPC) als retrofi t component
aan te bieden. Omdat het systeem
zijn brandstofbesparende eigenschap-
pen in de praktijk meermaals bewe-
zen heeft, reduceert het daarmee
aantoonbaar de TCO van een vracht-
wagen, is de redenatie van Mercedes-
Benz. Wie tot nu toe nog niet had
gekozen voor PPC, kan nu alsnog pro-
fi teren van de voordelen van de voor-
uitziende cruise control. Uitgaande
van een jaarkilometrage van ongeveer
130.000 km wordt een verbruiksvoor-
deel van vijf procent mogelijk en ver-
dient PPC zich bij de huidige brand-
stofprijzen, afhankelijk van de inzet,
binnen een jaar terug. Bovendien
wordt minder CO2 uitgestoten.
PPC kan in bijna alle trucks van de
huidige modelreeksen van de Actros,
Antos en Arocs achteraf worden
ingebouwd. Voorwaarde is echter
een eerste registratie van de truck
vanaf augustus 2012 en de volauto-
matische transmissie Mercedes
PowerShift 3. Bij oudere generaties
van voor 2012 en handgeschakelde
trucks is het niet mogelijk. Een
belangrijk bestanddeel van het retro-
fi tpakket is een extra regelunit. Deze
kan voor maximale effi ciency later
met geactualiseerd kaarten- en data-
materiaal op de laatste stand worden
gebracht. Voor de installatie van PPC
geeft Mercedes-Benz meteen ook
een prijs: € 1.667,00 excl. btw. Het
inbouwen duurt ongeveer 2,5 uur.
Software aanpassing
Bij Scania horen we een vergelijkbaar
verhaal, maar toch net even anders.
Scania spreekt offi cieel van Cruise
Control Active Prediction. Dit is ach-
teraf te installeren in de nieuwe
Streamline modellen. Dit model is
geïntroduceerd in maart 2013 en
wordt sindsdien standaard geleverd
met Scania Cruise Control Active
Prediction. Het kan voorkomen dat
het systeem er niet op zit. Dat komt
dan omdat de accountmanager van
Scania dit expliciet niet voor zijn klant
heeft besteld, of het is er later moge-
lijk uitgeprogrammeerd in een Scania
werkplaats. Om Scania Cruise Control
Active Prediction te installeren zijn er
geen hardwarematige aanpassingen
nodig. Wanneer een klant een aan-
vraag indient bij de werkplaats om dit
te laten aanpassen heeft Scania onge-
veer twee dagen nodig om de soft-
ware van de vrachtwagen aan te pas-
sen. Hiervoor hoeft het voertuig niet
fysiek aanwezig te zijn in een werk-
plaats, dit gebeurt allemaal op
afstand. Vervolgens dient de aange-
paste software nog wel terug in het
voertuig geplaatst te worden. Dit
moet vanzelfsprekend wel in een
Scania werkplaats gebeuren en duurt
ongeveer 15 minuten. De bruto prijs
die Scania hanteert voor deze aanpas-
sing is € 465,- excl. btw.
Niet of zeer prijzig
Navraag bij DAF Trucks leert ons dat
het technisch wel mogelijk is om PCC
achteraf in te bouwen, echter alleen
vanaf de Euro 6-modellen. Maar de
Nederlandse fabrikant heeft geen kant-
en-klaar retrofi tpakket. Installatie
vraagt namelijk onder meer om een
aanpassing van de kabelboom, nieuwe
software en het plaatsen van extra
schakelaars op het dashboard. Omdat
het dan om een zeer forse – en daar-
mee ook prijzige – ingreep gaat, biedt
DAF dit niet actief aan.
Bij Volvo een soortgelijk verhaal als bij
DAF. Het is technisch uiteraard wel
mogelijk om I-See (Volvo’s Predictive
Cruise Control) achteraf in te bouwen,
maar vanuit veiligheidsoogpunt kiest
het bedrijf ervoor dit niet te doen. Dit
heeft onder andere te maken met een
ander type stuurwiel. Volvo levert I-See
expliciet alleen af-fabriek.
Iveco levert (nog) geen gps gestuurde
cruise control, dus valt niets achteraf in
te bouwen, en eenzelfde verhaal bij
Renault Trucks. MAN-trucks levert wel
sinds kort Effi cient Cruise af-fabriek.
Achteraf inbouw is misschien mogelijk,
maar dan moet de truck minimaal van
het bouwjaar zijn dat het Effi cient
Cruise leverbaar was. En dat is heel
recent. Bovendien moet de truck
beschikken over de Telematics Board
Module. Overigens is de techniek van
MAN’s Effi cient Cruise gebaseerd op
de Active Prediction Cruise Control van
Scania. En aangezien het daar wel
mogelijk is?
Het achteraf inbouwen van gps
gestuurde cruise control biedt volgens
Mercedes-Benz en Scania voordelen,
anders zouden ze dit systeem niet
aftermarket aanbieden. Mede door
een lager brandstofverbruik zou een
systeem binnen een jaar terug te ver-
dienen zijn. Het achteraf inbouwen is
overigens wel aan restricties gebonden:
het is alleen mogelijk op de laatste
generatie trucks.
Paul Quaedvlieg
Retrofi t Predictive Cruise Control niet altijd mogelijk
‘Binnen een jaar terugverdiend’
Retrofi t
Mercedes-Benz is de een van de
weinige truckfabrikanten die een
gps gestuurde cruise control als
retrofi tpakket aanbiedt en tevens
een terugverdientijd aangeeft.
Predictive Cruise Control (PCC) is een interessante,
brandstofbesparende optie die tegenwoordig bij de
meeste nieuwe vrachtwagens aan te vinken is in de
optielijst. Is normale cruise control al standaard of als
retrofi t component wel bij de meeste trucks in te bou-
wen, bij PCC is dat niet altijd het geval. Dan blijkt toch
elk merk zijn eigen keuzes te maken.
38_themaampredictivecc.indd 38 15-07-15 13:30