Pagina 46 van: TTM.nl nr. 1 2016
46 | maart 2016 TTM.nl
fleetmanagement
reld.” Van den Brink vertelt dat zijn bedrijf bezig is met een nieuw
ISO2001- en een nieuw BRC-certificaat. “En we houden vast aan ons
handhavingsconvenant met de ILT. Knap had dat ook al.” Maar eh…
zo’n convenant heb je toch alleen voor de vorm, en voor het feit dat
de ILT dan niet meer zo vaak langskomt om te controleren? Van den
Brink en Jansen schieten in de lach. “Haha, dat is echt niet waar. Ten
eerste is zo’n convenant een blijk van vertrouwen, en is het goed voor
de uitstraling van je bedrijf. Ten tweede is het geen vrijbrief om je
gang te kunnen gaan. Er wordt één keer per kwartaal gecontroleerd,
en verder heeft ILT inzicht in bijvoorbeeld aslastoverschrijdingen via
WIM-VID. Ze houden ons heus wel in de gaten”, helpt Van den Brink
een misverstand uit de wereld.
Kaleidoscoop
Momenteel is St vd Brink bezig om al het materieel, dus ook dat van
Knap, in de kleuren van St vd Brink te laten rijden. “De rode kleur”,
verduidelijkt Sander Jansen. “We gaan alle nieuwe trekkers in het
rood uitvoeren, met witte opleggers erachter. Net als vroeger”, wijst
hij op een foto aan de muur. Het blauwe materieel van Knap wordt
langzaam uitgefaseerd. “Maar daar is vorig jaar nog nieuw materieel
aan toegevoegd, dus Knap zie je nog wel een jaar of acht rondrijden”,
aldus Jansen. Dat in de toekomst St vd Brink alleen nog rode trekkers
heeft, is echter niet helemaal waar. Op het bedrijfsterrein ontwaar je
makkelijk groene trucks voor Emté en Sligro, blauwe voor Denkavit en
een verdwaalde gele voor Boni Supermarkten.
leKKer zelF
St vd Brink heeft vrijwel al het onderhoud van haar materieel in eigen
hand. “Daartoe hebben we drie werkplaatsen, twee in Ermelo, één in
Wormerveer. In totaal hebben we twintig monteurs in dienst”, aldus
Jansen, die graag uitlegt waarom het onderhoud van het wagenpark
niet is gevat in servicecontracten. “Flexibliteit en continuïteit. Wij wil-
len onze auto’s optimaal in kunnen zetten. Dat kan als we het onder-
houd zelf in kunnen plannen. Zo weinig mogelijk stilstand, zo weinig
mogelijk gedoe rond materieel. Ook kunnen we kosten van het
wagenpark direct monitoren en kunnen we indien mogelijk aanpas-
singen doen. Zijn er extreme afwijkingen, brandstofverbruik of ban-
denslijtage, dan kunnen we met de boordcomputer ook zien of dat
mogelijk ligt aan de rijstijl van de chauffeur. Die kunnen we dan weer
tips geven, onder meer via onze eigen Code95-trainingen.”
Flexibiliteit, continuïteit, het zijn woorden die telkens terugkomen.
Een ander begrip dat voor St vd Brink veel betekenins heeft, is ‘uitstra-
ling’. “De trucks moeten er spic en span uitzien. Dus bouwen we hier
onze eigen trucks helemaal op, en worden bijvoorbeeld alle velgen
gepoedercoat. Dat staat echt heel netjes. En sinds vorig jaar hebben
we naast onze service-auto’s ook een mobiele truckwash. Worden die
auto’s van ons niet alleen heel rood, maar ook nog eens heel schoon.
Let maar op!”
Grijze imporT
sander jansen heeft de truck- en
trailervloot van st vd Brink ste-
vig onder controle. “dat heeft
ook met ervaring te maken. al
jaren rijden we met conti’s en
michelins. ook bandenonder-
houd doen we zelf. zo langza-
merhand ben je expert. We zijn,
in alles trouwens, vrij trouw in
merken, al wisselen we wel eens
met bandenposities of experi-
menteer ik heel af en toe eens
met grijze import van een band.”
st vd Brink houdt vast aan effi-
ciënt inkopen. “daarom hebben
we ook twee truckmerken, daF
en Volvo. die voldoen momen-
teel prima, dus ik hoef geen
andere merken uit te proberen.
We rijden enkele auto’s op lnG,
dat zijn dan wel iveco’s. die heb-
ben we overigens niet in de
eigen werkplaats, maar daarvoor
moet extern onderhoud gepland
worden. en da’s een heel gedoe,
dat kan ik wel zeggen. dat komt
de flexibiliteit van de vloot niet
ten goede.”
‘We doen alles zelf, maar zijn wel merkentrouw’
#rood
#onderhoud
#code95
44-45-46-47_wagenparkbeheerstvdbrink.indd 46 24-02-16 14:00