Pagina 14 van: TTM.nl nr. 1 2019

14 | februari 2019 TTM.nl
management
nationale transportvergunning, als enige Europese transportbe-
drijf in China. Het laatste zetje werd gegeven toen tussen
Kazachstan en China de nieuwe grensovergang bij Khorgos werd
geopend, in september 2018. Toen konden we echt aan de slag,
en in november vorig jaar reden we onze eerste internationale rit
vanuit China.”
In 13 dagen tijd ging het van China naar Polen. Hoe doe je dat
praktisch, met chauffeurs en materieel. Is het non-stop rijden?
Siebe Alblas: “Een groot voordeel is het TIR-Carnet. Essentieel
zelfs. Net zo belangrijk zijn contacten bij de Chinese overheid.
Daar moet je echt een relatie mee onderhouden wil je zaken voor
elkaar krijgen. Het echte transport was niet heel moeilijk, omdat
het goed voorbereid was. We reden met Chinese chauffeurs en
onze eigen auto’s naar de vrijhandelszone in Kazachstan, daar
werden de trailers uitgewisseld en verder vervoerd met Europese
trucks en chauffeurs. Dubbelbemand, dus er werd zo goed als
non-stop gereden. Door Kazachstan, Wit-Rusland, Rusland. Dat
lijkt wild-west, maar dat valt erg mee. Die landen zijn helemaal
niet zo vrij als ze lijken. Het rijtijdenbesluit geldt daar ook, en ze
zijn er heel strikt in! Dus daar hebben we ons goed aan gehouden
natuurlijk.”
13 dagen is al snel, maar het kan nog sneller, zeggen jullie. Tien
dagen is het doel. Hoe ga je die drie dagen winnen?
JA: “In november reden we natuurlijk de eerste rit. Dat was wen-
nen, voor ons, voor iedereen. We kregen bijvoorbeeld te maken
met de weekendpauze van de chauffeurs. Die zouden we er uit
kunnen halen door van chauffeurs te wisselen, dat scheelt flink
wat tijd. En ook met de afhandeling van documenten kan het
sneller. Nu keken ze bij controles in Wit-Rusland en Polen af en
toe heel gek op dat er een wegtransport uit China voorbij kwam.
Dus duurde alles een stukje langer en verloren we tijd. Als er
straks meer structuur, meer lijn zit in het transport, moeten die
tien dagen haalbaar zijn.”
Wat voor kansen biedt de route China-Europa en v.v. jullie?
SA: “Allereerst willen we dienstverlening bieden. Goede dienst-
verlening. Natuurlijk zijn er meer mogelijkheden voor transport
van en naar China. Maar spoor, zeevaart en luchtvracht hebben
allemaal als nadeel dat er nog aanvullend transport nodig is. Dat
kost weer extra tijd. Dat nadeel heeft wegtransport niet, wij rij-
den tot voor de deur. Sommige goederen kunnen ook niet met
het spoor of andere modaliteiten. Gevaarlijke stoffen als lithium-
batterijen, en die komen er heel veel uit China, kunnen het beste
per truck worden vervoerd. Ook speciaaltransport kan het beste
via de weg. En vergeet ook de Chinese import niet. De tijd is voor-
bij dat ze alleen maar exporteerden.”
Hoe zijn de reacties op het wegtransport van en naar China?
JA: “Die zijn uitstekend. Vooral uit Oost-Europa komen enthousi-
aste reacties. We hebben als Europees bedrijf met een Chinese
vestiging ook een uitstekende positie. Zonder ons kantoor in
Ürümqi was het TIR-transport nooit mogelijk geweest. We hebben
daar tien medewerkers, twee eigen auto’s. Niet groot, maar vol-
‘Een Chinees kantoor en het TIR-Carnet
zijn essentieel gebleken’
12-13-14-15-16-17_managementbas.indd 14 13-02-19 14:05