16 | februari 2019 TTM.nl
management
doende om vanaf nu te bouwen aan de
kwaliteit van de dienstverlening op het
wegtransport van China naar Europa.
Lokaal management is essentieel. De taal?
Ze spreken Oeigoers, Chinees, Russisch,
maar ook goed Engels. We kunnen goed
communiceren in het Engels. Het zakenle-
ven, dus ook de transportsector, maakt
een flinke professionaliseringsslag door.
Hetzelfde als je de afgelopen jaren kon
zien in Oost-Europa. Jarenlang is het wat
primitief, maar dan gaan ze aan de slag,
en gaan ze zo hard vooruit dat ze ineens
op West-Europees niveau zitten.”
Hoe doen jullie dat met chauffeurs? Is er
in China ook een chauffeurstekort?
Hans Alblas: “In China rijden we met
Chinese chauffeurs. We hebben niet veel
auto’s, dus ook geen chauffeurstekort.
Dat is hier in Europa anders. We hebben
wel vacatures. Het is een fabeltje dat
Oost-Europese chauffeurs goedkoper zijn.
Dat is allang niet meer zo. Kijk je naar het
basissalaris, dan wel, maar de onkosten-
vergoeding is fors. In Polen en Roemenië
leiden we overigens onze eigen chauf-
feurs op.”
Wat gaat 2019 brengen? Ligt de focus op
China?
SA: “Niet alleen op China. Onze andere
activiteiten zijn net zo belangrijk. Wat zal
de Brexit voor gevolgen hebben voor het
transport in West-Europa? Maar het verbe-
teren van de dienstverlening naar en van
China, het stabiel krijgen van die verbin-
ding is wel een speerpunt ja. Verder is het
goed operationeel krijgen van onze nieu-
we vestiging hier in Emsbüren belangrijk.
We willen met LZV’s gaan rijden, al is de
grens overgaan nog een utopie, hier vanuit
Duitsland althans. En natuurlijk kijken we
naar het Oosten. In China is rijden op CNG
en LNG heel gewoon. Hoe mooi zou het
zijn als we op een dag op gas van China
naar Europa konden rijden? Dat is op ter-
mijn voor ons zeer zeker een optie.”
#familiebedrijf
#china
#nieuwekansen
‘Dit jaar willen we de verbinding naar China stabiel krijgen’
12-13-14-15-16-17_managementbas.indd 16 13-02-19 14:05