Pagina 21 van: TTM.nl nr. 1 2019

TTM.nl februari 2019 | 21
Met een druk
op de Silent-
knop wordt de
motor stiller, en
ook iets minder
krachtig.
Wat een nette
werkplek. Als
chauffeur kun je
overal bij. Het
stuurwiel is met
fraai geperfo-
reerd leer
omspannen.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
DAF
Type
CF 450 FT Space Cab
Motor
Type
MX11
Slagvolume
10,8 liter
Vermogen
449 pk bij 1.600 omw./min.
Koppel
2.300 Nm bij 900 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
TraXon 12TX2210, 12 versnellingen
Banden voor
Michelin XLine Energy 385/55 R22,5
Banden achter
Michelin XLine Energy 315/70 R22,5
Vering voor
Paraboolvering
Vering achter
Luchtvering
Banden oplegger
Goodyear Fuelmax 385/55 R22,5
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
6.920
Eigen gewicht tijdens test (ton)
39,8
Hoogte kopschot (m)
3,98
Frontaal oppervlak (m2)
9,0
Achterasreductie
2,21
Motortoerental bij 85 km/uur in hoogste
gang (omw./min.)
1.000
Spoilers
Verstelbare dakspoiler, fenders, side-skirts,
zij-afscherming oplegger
Geluidsniveau bij 85 km/uur (dBA)
67,5
Basisprijs (€)
Op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
Op aanvraag
Importeur
DAF Nederland
Postbus 90066
5600 PV Eindhoven
www.daftrucks.com
wordt gelaten, maar dat is bij deze DAF gelukkig niet het geval. Er zit een
zonneklep op, en nog een fraaie ook. Wat we ook zien, is een brede band op
de stuuras: 385/55 R22,5 staat er op de wang van de voorste Michelin. Dat
heeft te maken met het feit dat er een 8-tons as is gemonteerd. Voor vertrek
laten we chauffeur Paul de cabine van de DAF even kantelen, zodat we een
blik op de motor kunnen werpen. Het gaat om de MX-11 motor, goed voor
449 pk en een koppel van 2.300 Nm. De motor heeft een inhoud van 10,7 liter
en is dan ook zichtbaar kleiner dan de MX-13 motor. Met de cabine weer op
zijn plek doen we een flinke stap achteruit en bewonderen nog even, in de
ochtendschemering, het fraaie blauwe span waar we vandaag mee op pad
gaan.
EXPERT
Met alle tellers voor metingen op nul rijden we de Autobahn op. Alle tijd om de
cabine van de CF eens even goed te bekijken. Dat kan, want testchauffeur Paul
rijdt, DAF-expert als hij is. We zitten, chauffeur en bijrijder, op bijzonder comfor-
tabele Super Air stoelen. Compleet met tweetraps stoelverwarming en actieve
stoelventilatie. Wij zitten dus goed. Naast ons zien we een motortunnel van zo’n
39 cm. Dat lijkt veel, maar het voordeel van de kleinere MX-11 is dat de cabine
er ver overheen kan vallen. Zo bevindt de cabinevloer zich op slechts 123 cm
hoogte en zijn er slechts twee traptreden. Dat is prettig met instappen, maar
helemaal top als je als distributiechauffeur bijvoorbeeld vaak in en uit moet
stappen. Ondanks die lage vloer is de binnenruimte in de Space Cab prima. De
stahoogte is met 184 cm voldoende voor de meeste chauffeurs. Onze testauto
heeft één bed, maar dan wel een met een Xtra Comfort pocketveringmatras van
15 cm dik. Boven het bed zit verder niks. Geen kastjes en al helemaal geen
tweede bed. Het ziet er een beetje kaal uit. Het cabine-interieur is afgewerkt in
Dark Sand, de decoratie van het interieur is in de kleur Argenta.
SILENT
De Paccar-motoren die DAF monteert in de XF en de CF zijn ontworpen op
ultieme efficiency, of zoals het zelf als slogan heeft: Pure Excellence. We weten
niet of het ook onder deze noemer valt, maar meteen na vertrek valt het ons
al op hoe heerlijk stil het is in de CF. De decibelmeter blijft hangen op 67,5
decibel als we op de kruissnelheid van 85 km/h zijn. Wat ook meetelt, is de
downspeeding-strategie van DAF. Als je minder toeren maakt, verbruik je
minder brandstof, luidt die. De MX-11 draait bij 85 km/h maar 1.000 toeren,
en af en toe, zelfs bergop (!), maar 900 toeren. Moeten er veel toeren worden
gemaakt, dan zorgt Multi-Torque voor nog wat extra koppel. Al met al zorgt
de moderne aandrijflijn voor kalmte en rust in de cabine. De chauffeur zit
goed achter het stuur en kan overal goed bij. Ook bij die ene knop midden op
het dashboard: de Silent-knop. Die zit daar niet voor niets. Met de Silent-
modus daalt het geluidsniveau van de CF aan de buitenzijde naar 71 dB(A).
Daarmee is het officieel een Quiet Truck – en kan hij worden ingezet voor
bijvoorbeeld avond- en nachtdistributie in steden. Nog mooier is dat de CF
hierdoor in aanmerking komt voor subsidie, een mogelijkheid waar al veel,
heel veel transporteurs gebruik van maakten. Ook zij die nooit in een binnen-
stad kwamen met hun Quiet Truck…
18-19-20-21-22-23_testdafcf450.indd 21 13-02-19 14:06