Pagina 25 van: TTM.nl nr. 1 2019

IEDEREEN BLIJ?
Op donderdag 10 januari 2019 stemde de transportcommissie van
het Europees Parlement de voorstellen van het Mobility Package
weg. Dat pakket bevatte een serie voorstellen die helderheid zouden
verschaffen omtrent de rechtspositie van chauffeurs en vervoerders.
Het behelsde een scala aan voorstellen op onder meer arbeidsvoor-
waarden, rij- en rusttijden en regels over waar de chauffeur al dan
niet zijn rust zou mogen genieten. Op een paar maatregelen na is
dat hele pakket aan voorstellen dus in de prullenbak
beland. Opvallend genoeg waren de reacties in zowel
Oost- als West-Europa jubelend van aard. Dat zegt wel
wat. Als de eensgezinde opluchting iets duidelijk
maakt, dan is het wel dat de voorstellen in het Mobility
Package gewoon niet goed waren. Zo eerlijk moet je
dan zijn. In grote lijnen blijft dus alles zoals het was. En
ook dat zegt wat. Opgelucht zijn omdat alles hetzelfde
blijft. Persoonlijk ben ik helemaal niet zo enthousiast
over het uitblijven van een set uniforme regels waar
iedereen het maar mee moet doen. Het gevolg daarvan
zal namelijk zijn dat elke lidstaat zelf zal bepalen welk
beleid het zal toepassen in het kader van toezicht en
controle. En bijbehorende sancties uiteraard. En lidsta-
ten zullen dat beleid aldus inzetten met alleen oog op
het eigen belang. De vervoerder is daarmee overgele-
verd aan de willekeur van nationale instanties. Dat is helemaal niet
positief. Veel beter was het geweest een set uniforme regels te pre-
senteren en te zeggen: daar moet u het maar mee doen. Zeker, een
dergelijke set uniforme regels moet kunnen rekenen op draagvlak,
iets waar het in de huidige voorstellen aan ontbrak. Maar het gevolg
van het uitblijven daarvan is wel dat vervoerders worden overgele-
verd aan de grillen van beleid, beleid dat in ieder land ook nog eens
anders kan zijn.
En dus las ik hoofdschuddend het bericht dat de Belgische overheid
op een zaterdagochtend een massale inval heeft verricht bij een
grote Belgische internationale vervoerder en dat er 24 voertuigen in
beslag zijn genomen. Er was een vermoeden dat het bedrijf zich
schuldig heeft gemaakt aan social dumping. Er zouden geen
Belgische sociale premies zijn voldaan voor de buitenlandse chauf-
feurs in dienst van de buitenlandse nevenvestiging. Opvallend aan
het bericht was dat de Belgische overheid een tip had ontvangen van
de instanties in Polen. Zij zouden hebben doorgegeven dat de neven-
vestiging in Polen niet meer behelsde dan een postbus. Bij mijn
weten heeft het nog niet heel vaak plaatsgevonden dat een Oost-
Europese lidstaat een dergelijke melding doorgeeft. Begrijp me niet
verkeerd: als het inderdaad zo is dat de nevenvestiging
slechts een postbus is, dan moet je daar tegen optre-
den. Maar wat dan wel bevreemdt, is dat de Poolse
overheid het kennelijk heeft toegestaan dat het bedrijf
een postbus heeft opgericht, transportvergunningen
heeft afgegeven en ook heel lang de sociale premies in
Polen heeft geïnd. Zij hadden daar eenvoudig de ver-
gunning kunnen intrekken, omdat het bedrijf geen
reële vestiging is maar enkel een postbus. Wat dat dus
kennelijk zegt, is dat je in Oost-Europa met open armen
wordt ontvangen als het gaat om het openen van een
bedrijf. Daar mag je netjes de sociale premies en belas-
tingen voldoen. Maar er wordt wel een seintje gegeven
aan een andere lidstaat. Mijn voorspelling is dat we dit
soort berichten veel vaker zullen zien. Want ook het
sociale-premievraagstuk is niet opgehelderd. Het blijft
een wirwar van regels en wetten, en als vervoerder weet je niet of
hetgeen je doet ook juist is, hoeveel fiscalisten en accountants je ook
raadpleegt. Je kunt wel zorgen dat je bedrijfsvoering op orde is en
daar kom je inderdaad een heel eind mee. Maar de willekeur blijft
nog wel even bestaan. Vandaar dat de jubelstemming en opluchting
bij de niet-verwezenlijking van een set uniforme regels in het inter-
nationale vervoer mij wel heeft bevreemd. Niemand is gebaat bij
onduidelijkheid en schimmigheid. En dat zal nog wel even duren.
Een gemiste kans wat mij betreft.
Patrick Bobeck | Advocaat en mediator te Haarlem, gespecialiseerd
in het wegvervoer www.vallenduuk.nl
“
“
recht
TTM.nl februari 2019 | 25
25_bobeckcolumn.indd 25 13-02-19 14:07