TTM.nl februari 2019 | 27
In de vorige eeuw werd er wel eens gesproken over de ‘auto van
het jaar 2000’. Dat waren steevast voertuigen die je voorstellings-
vermogen te boven gingen (zeker als kleine jongen), maar die
later (soms) toch werkelijkheid werden. Een zelfde ervaring had-
den we op CES 2019, waar we de toekomst van de (voertuig)
techniek zagen.
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: CES, TTM.NL
CES Las Vegas 2019
CES staat voor Consumer Electronics Show. Een naam die maar deels de lading
dekt, want de afgelopen edities kwam er steeds meer techniek naar de beurs-
vloer, die belangrijk kan zijn voor business, voor industrieën, niet alleen voor
consumenten. Autofabrikanten gebruiken de CES voor lanceringen van nieuwe
auto’s. Mercedes-Benz liet in het Las Vegas Convention Center haar nieuwe CLA
personenauto debuteren en maakte de blits met de autonome Vision Urbanetic,
die we eerder zagen op de IAA.
TOYOTA
Maar ook vrachtwagens maken tegenwoordig deel uit van de CES. Freightliner
presenteerde ten tijde van de CES haar nieuwe Cascadia, die semi-autonoom kan
rijden (zie de rij-impressie op pagina 68). Paccar presenteerde op het buitenter-
rein maar liefst drie trucks met alternatieve aandrijflijnen: een Peterbilt 220EV,
een Peterbilt 579EV en een Kenworth T680 FuelCell. Die laatste is ontwikkeld
samen met Toyota, die de auto al langer test in de haven van Los Angeles. De
Peterbilt 220EV heeft de cabine van de LF, maar niet dezelfde aandrijflijn. Waar
DAF gebruik maakt van Cummins, heeft de 220EV een 335 pk sterke Meritor
e-Axle. De Peterbilt 579 EV heeft dan weer een elektrische aandrijving van
TransPower, goed voor maximaal 430 pk. Nadeel van de elektrische Peterbilts is,
net als bij de DAF’s, de beperkte actieradius. De 220EV komt op één acculading
160 km ver, de 579EV heeft een bereik van 209 km. De Kenworth met brandstof-
cel trok veel bekijks. Terecht, want waterstoftrucks zijn er nog niet veel, en al
zeker niet als Class 8. De Kenworth T680 levert 560 pk. Het koppel van de aan-
drijflijn is niet bekendgemaakt, maar het moet voldoende zijn om van de plek te
komen op een 20 procents helling en om op een 6 procents helling 50 km/h aan
te houden. Het wordt interessant om te zien in welke mate Paccar haar aandeel
in dit project verder gaat benutten en de aandrijflijn wellicht ook klaar maakt
voor de Europese markt.
SCHAEFFLER
Elektrisch rijden is dus hot, ook in de VS, maar ook daar wordt gekeken naar de
slimste toepassing voor elektrische aandrijflijnen en componenten. De Bio-Hybrid
van Schaeffler is een voertuig dat een doorontwikkeling is van de fiets, maar dan
groter en elektrisch aangedreven. De Bio-Hybrid is een stadsvoertuig dat wel wat
In je dromen
Paccar presenteerde onder meer deze elektrisch
aangedreven Peterbilt 579 EV.
26-27-28-29_ceslasvegas.indd 27 13-02-19 14:07