Pagina 28 van: TTM.nl nr. 1 2019

28 | februari 2019 TTM.nl
Een combinatie met een
doorkijkje: Valeo Extra Vue
Trailer.
Bosch wil chauffeurs de
truck laten ontgrendelen
met de smartphone.
Een cargofiets
met traponder-
steuning, deze
Bio-Hybrid van
Schaeffler.
weg heeft van de Renault Twizy, maar dan een slag groter. De cargo-versie
zien wij zo rijden in een stadshub-configuratie. Ook te zien bij Schaeffler: de
e-Corner Module, een draadloos wiel dat onafhankelijk van andere wielen kan
draaien en rijden. Met de 90 graden draaibare wielen heeft het voertuig waar
deze wielen onderstaan een nihile draaicirkel.
5G
Om de hoek bij Schaeffler komen we landgenoten tegen: NXP, de producent
van semi-conductors die met grote industriële partners samenwerkt. Google is
er één van. NXP presenteerde op haar stand ook veel voertuigtechnologie en
liet in samenwerking met Rinspeed zelfs een autonoom voertuig zien. Samen
met Airbiquity liet NXP de laatste stand van zaken zien van ‘over the air auto-
motive software en datamanagement with vehicle network processors’. Het is
een volgende stap om voertuigen tijdens het rijden van nieuwe data te voor-
zien en ook data te transfereren. Dat gebeurt nu ook al, maar met de komst
van het nieuwe 5G-netwerk wordt alles wat internet ons nu biedt nog veel
sneller en uitgebreider. NXP’s toepassing kan dan worden gebruikt voor het
uitlezen en versturen van de complete data van een wagenpark van honderd
trucks, binnen enkele seconden, zo verzekerden medewerkers van NXP ons.
POD
In één ding dat we in 2017 ook al op de CES zagen, werden we bevestigd:
autonoom rijden komt sneller dan we denken (technisch dan, regelgeving is
weer een heel ander verhaal). Nu is ook de vorm van dat autonome rijden
bekend: de pod, een voertuig zonder duidelijke voor- of achterkant, dat kan
dienen als personen- dan wel als bedrijfsauto, afhankelijk van de carrosserie
die je op het chassis zet. We zagen hetzelfde concept als de Mercedes-Benz
Vision Urbanetic bij onder meer de volgende exposanten: Bosch, ZF,
Continental, Denso, het Franse Milla, Panasonic en Velodyne. Bijzonder fraai is
hoe bijvoorbeeld die laatste werkt met Lidar-technologie. De sensoren zijn
aantoonbaar in staat om grote groepen mensen en objecten te signaleren.
Zeker is wel dat als al die autofabrikanten werken aan een pod-achtig con-
ceptvoertuig, dat dat de auto van de toekomst is. Niet meer met een eigen
bestuurder dus, maar met mobility-as-a-service (MAAS).
Over signaleren gesproken, bij Kia zagen we in het kader van het thema ‘Space
of Emotive Driving’ het READ-systeem. READ staat voor Realtime Emotion
Adaptive Driving, een systeem met de eerste autonome technologie die men-
selijke emoties herkent en het interieur daarop aanpast. Via bio-signaaltechno-
logie kan het READ-systeem realtime emoties van de bestuurder herkennen. De
technologie herkent gezichtsuitdrukkingen, hartslag en neurosignalen in de
huid. De zelflerende technologie past vervolgens interieur en systemen hierop
aan en maakt de menselijke patronen van de inzittenden zichzelf eigen.
WATERSTOFTELEFOON
Klinkt ver-van-mijn-bed? Kan best, maar de toepassing van dit soort technolo-
gie in voertuigen komt er nu eenmaal aan. Of het allemaal ook geaccepteerd
en gebruikt wordt door consumenten, da’s weer een heel ander verhaal. Dan
is bijvoorbeeld de Perfectly Keyless-oplossing van Bosch wel weer een bruik-
reportage
26-27-28-29_ceslasvegas.indd 28 13-02-19 14:08