Pagina 32 van: TTM.nl nr. 1 2019

32 | februari 2019 TTM.nl
reportage
Industrieweg in Meppel, begon haar leven als Be-Ge cabinefabriek in 1964,
maar werd al in 1966 onderdeel van Scania. Er werden tot 2002 in Meppel
Scania-cabines gemaakt, tot de productie verhuisde naar Zweden. Lang
stond de fabriek echter niet leeg, want in 2004 besloot Scania hem in
gebruik te nemen als lakfabriek voor cabineonderdelen. De fabriek ging van
start in 2007 en is sindsdien een uiterst waardevol onderdeel van Scania
Production, mede vanwege zijn optimale ligging ten opzichte van Södertälje,
Zwolle en het Franse Anger.
SKIDS
Tot zover de historie, want het is nu 2019 en er is nog altijd volop activiteit
in het gebouw, waar met grote letters ‘Painted Parts’ op staat. Al stammen
de laatste productiecijfers uit 2017, ze zijn niet minder indrukwekkend. Er
werden in Meppel in 2017 onderdelen gespoten voor 70.922 trucks. Er wer-
den 1.986.018 onderdelen gespoten, verdeeld over 203.965 skids. Skids zijn
een soort metalen rekken waar onderdelen op worden gegroepeerd zodat
ze vakkundig kunnen worden gespoten. Zo zijn er negen skids, voor onder
meer cabinedelen, voor deflectordelen, voor de grille (in twee kleuren
mogelijk), voor de onderlijn, de achterlijn en de sideskirts. Er zijn met al die
skids en onderdelen meer dan 2.600 combinaties mogelijk. Maar ook 500
kleuren, onderverdeeld in 26 verschillende lakgroepen. Er zijn 30.000 afzon-
derlijke programma’s voor de lakrobots.
Die lakrobot komt op den duur aan bod, maar eerst worden de onderdelen
op de skids ‘geladen’. Dat gebeurt door het personeel, dat er op getraind is
de skids precies zo te laden dat de onderdelen optimaal gespoten kunnen
worden. Daarna worden de onderdelen twee keer gespoten, met een primer
en een toplak.
WIEGEND
Bij een lakrobot denk je in eerste instantie aan een mechanisch ding. Dat is
het natuurlijk ook, maar als je de robotarm zachtjes wiegend de verfnevel op
een onderdeel ziet spuiten, bekruipt je toch het idee dat je naar iets kunst-
zinnigs staat te kijken. De precisie waarmee de lak wordt aangebracht is
adembenemend, en dan staan we ook nog eens volledig luchtdicht afgeslo-
ten toe te kijken bij het lakproces. Het is uiterst fascinerend en volledig
geautomatiseerd. Mensen komen pas weer kijken als de lak droog is.
Minutieuze inspecties vinden plaats; met scherpe blik speuren de medewer-
kers de oppervlakken af naar oneffenheden. De spuittechniek is zo verfijnd
dat er niet op druppels hoeft te worden gelet, eerder op een verdwaalde
haar of een stofje. Mocht er ondanks de laboratorium-achtige omgeving
toch een foutje in het gespoten oppervlak worden waargenomen, dan wordt
dat bijgewerkt. In Meppel worden de gespoten onderdelen eveneens klaar-
gemaakt voor assemblage. Zo zien we een medewerker staan met een flinke
doos Scania-emblemen, die op de grille van de Next Generation Scania’s
worden ‘geplakt’.
Als u de mogelijkheid krijgt, moet u zeker een keer een bezoek brengen aan
Scania Painted Parts in Meppel. Dat is goed bestede tijd. Want zo’n vers
gespoten Scania-onderdeel zult u weliswaar niet snel aantreffen in het
Stedelijk in Amsterdam, een kunststukje is het zeker.
#robots
#kunst
#kleurrijk
30-31-32-33_scaniaproductie.indd 32 13-02-19 14:08