Pagina 34 van: TTM.nl nr. 1 2019

34 | februari 2019 TTM.nl
Pleun Rietveld blikt terug en vooruit
Een transportmanager weet vandaag de dag nagenoeg alles van zijn
chauffeurs. Hij kent hun locatie, brandstofverbruik en rijgedrag. Hij ziet
in welke files ze straks belanden en weet hoe laat hun rit vanavond erop
zit. Hoe anders was dat 25 jaar geleden, zonder alle ICT in de cabine en
op kantoor. Een transportmanager was ziende blind in die tijd. “Stel je
eens voor: het is 1994 en je stuurt een dure vrachtauto met dure lading,
dure brandstof en een dure chauffeur de weg op. Op het moment dat die
vrachtauto met al dat kapitaal de bocht om is en uit het zicht verdwijnt,
weet je niets meer. Helemaal niets”, vertelt Pleun Rietveld.
BEDRIJFSVOERING OPTIMALISEREN
Alle informatie- en communicatietechnologie waarmee vrachtauto’s van-
daag de dag zijn uitgerust, heeft de transportsector sterker gemaakt.
Transportbedrijven hebben inzicht in hun bedrijfsprocessen gekregen. Ze
kunnen eenvoudig en betrouwbaar uitrekenen wat een rit heeft gekost.
Ze zien waar ze geld op toeleggen en kunnen daardoor hun bedrijfsvoe-
ring optimaliseren. “Een kwart eeuw geleden moest de transportonder-
nemer vertrouwen op zijn onderbuikgevoel”, stelt Rietveld, die bena-
drukt dat de transportsector zonder ICT niet meer kan functioneren. “ICT
is een stuk gereedschap geworden waaraan gebruikers gewend zijn
geraakt. Planners worden nu al zenuwachtig als ze vijf minuten lang
geen statusupdate ontvangen.”
Het jaar waarin Rietveld zijn eigen bedrijf startte, markeert het begin van
toepassing van ICT in de vrachtauto. In 1994 ontstaan in Nederland
immers de eerste GSM-netwerken. Rietveld ziet meteen grote kansen
voor transportbedrijven. Die hadden tot dan toe alleen contact met een
chauffeur als die na het lossen van de vracht een telefoontoestel opzocht
en een paar francs of een mark daarin gooide. Een GSM-telefoon aan
boord bood de mogelijkheid om veel vaker contact te hebben tussen
planner en chauffeur.
PIEPEND EN KRAKEND
Veel transportbedrijven stonden aanvankelijk terughoudend tegenover
GSM-telefoons. Rietveld herinnert zich hoe hij de eerste maand in zijn
busje rondtoerde zonder een telefoon te verkopen. “De eerste jaren
waren lastig. Pas eind jaren negentig begon het kwartje te vallen. In 1998
lag de verkoop van GMS’s op z’n top, in de jaren daarna hebben we die
hausse kunnen doorzetten en grote aantallen in de markt gezet.”
Ondertussen kwamen ook andere ICT-hulpsystemen op de markt, onder
andere voor navigatie. Rietveld Truck Rendement Service startte in 1998
met de verkoop van Carin, het navigatiesysteem van Philips dat toen nog
twee dagen inbouwtijd vergde. Probleem was dat het GPS-signaal van
Carin alleen kon worden gebruikt om de chauffeur de weg te wijzen. De
planners op kantoor hadden er niets aan. “Al snel daarna kwamen de
eerste GPS-systemen voor plaatsbepaling op de markt. In de trucks bouw-
den we een stand-alone GPS-ontvanger in. Met een stukje software op
kantoor kon het transportbedrijf via een piepend en krakend modem
contact maken met die ontvanger, om tien minuten later eindelijk een
stipje op een digitale kaart te krijgen. Tegelijkertijd ontstond de behoefte
om de activiteiten van chauffeurs te registreren met een boordcomputer.”
INTEGRATIE
Het resultaat was een veelheid aan apparatuur op of naast het dashboard
met allemaal verschillende functies. Rond de eeuwwisseling groeide de
vraag naar boordcomputers waarin communicatie, navigatie, plaatsbepa-
ling en registratie waren geïntegreerd. “Met de introductie van GPRS in
2003 raakte de ontwikkeling van de boordcomputer in een stroomver-
snelling. Opeens konden we elke tien minuten in plaats van eens per uur
een update van de positie van vrachtauto’s krijgen. In 2004 hebben wij de
CarCube-boordcomputer op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Toen
Trimble na de overname van CarCube-producent Punch Telematix besloot
zelf de verkoop in handen te nemen, zijn wij gestart met de ontwikkeling
van ons eigen systeem: EasyTrack”, vertelt Rietveld.
Dat moment was in 2008 bij de start van de financiële crisis, waardoor
ook de transportsector werd getroffen. Niet het meest gunstige moment
dus om een compleet nieuwe oplossing te bouwen. “Dat waren lastige
jaren”, geeft Rietveld toe. “Maar uiteindelijk hebben we die crisis door-
staan. Het resultaat is een oplossing die dankzij de modulaire opbouw
goed aansluit bij onze belangrijkste doelgroep: kleine en middelgrote
transportbedrijven.”
In 1994 pionierde Pleun Rietveld met de verkoop van GSM-telefoons aan transportbedrijven. Nu zijn
bedrijf 25 jaar later is uitgegroeid tot een bloeiende leverancier van boordcomputers en
fleetmanagementsystemen, staan we aan de vooravond van nieuwe ICT-ontwikkelingen in de
transportsector. Pleun Rietveld blikt terug en vooruit. Hij ziet kansen, maar relativeert ook hier en daar.
“5G? Voorlopig biedt 4G meer dan voldoende bandbreedte voor de transportsector.”
Van GSM naar 5G in 25 jaar
TEKST: MARCEL TE LINDERT | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD, RIETVELDICT
34-35-36-37_ictrietveld.indd 34 13-02-19 14:08