Pagina 37 van: TTM.nl nr. 1 2019

STAP VOOR STAP
Transportbedrijven kunnen hun processen met EasyTrack in kleine stapjes
automatiseren: beginnen met het volgen van voertuigen, daarna uitbrei-
den met navigatie en berichtenverkeer en ten slotte de registratie van
activiteiten en de integratie met transportmanagementsystemen. Circa 95
procent van onze klanten komt uit het midden- en kleinbedrijf. Die heb-
ben geen eigen IT-afdeling voor het begeleiden van dit soort projecten.
Die willen eenvoudig beginnen met automatisering en pas een volgende
stap zetten als iedereen gewend is.”
Uiteraard moet Rietveld blijven investeren in doorontwikkeling van de
technologie. In de loop der jaren is het EasyTrack-platform uitgebreid met
modules voor brandstofmanagement en rijstijlanalyse. “We kunnen nu
ook een e-mailclient op de boordcomputer laten draaien, zodat we foto’s
en documenten naar de vrachtauto kunnen sturen. Updates van boord-
computers vinden vandaag de dag volledig automatisch plaats door de
lucht.”
WATERPOMPEN
Internet of things, platooning en autonoom rijdende vrachtauto’s: als alle
voorspellingen uitkomen, verandert de komende vijf jaar meer dan in de
afgelopen 25 jaar. Pleun Rietveld zorgt graag voor enige relativering.
“Vijf jaar geleden hebben wij al toepassingen van het Internet of Things
gerealiseerd. Voor één klant hebben wij 3.000 waterpompen van een
actieve RFID-tag voorzien. Zodra een van hun vrachtauto’s of bestelbus-
sen in de buurt van een waterpomp komt, wordt de positie vastgelegd.
Nu de technologie steeds meer wordt verfijnd, zullen snel nieuwe toepas-
singen van het Internet of Things ontstaan.”
Een andere ontwikkeling is de uitbreiding van boordcomputers met
beeldtechnieken. “Denk aan dashcams. Niet om chauffeurs tijdens de rit
te volgen, maar om bij incidenten achteraf nog beter te kunnen analyse-
ren wat er precies is gebeurd”, weet Rietveld. “De uitdaging voor ons is
om inhoud te geven aan die snelle veranderingen in technologie. We
moeten goed in de gaten blijven houden wat de daadwerkelijke behoef-
te van klanten is. Iedereen praat nu over 5G, maar wij zijn net bezig met
de overstap op 4G. Dat biedt voorlopig meer dan voldoende mogelijkhe-
den voor de transportsector.”
VERKEERSLICHTEN
Uiteraard volgt Rietveld ook de ontwikkelingen rondom platooning en
autonoom rijden op de voet. Wat de kansen voor deze technologieën
ook zijn, feit is dat truckfabrikanten een steeds belangrijker stempel
drukken op de digitalisering van de vrachtauto. “Daarom willen wij dit
jaar actief de samenwerking met truckfabrikanten opzoeken. De meeste
trucks worden tegenwoordig standaard voorzien van een display met
het Android-besturingssysteem voor bijvoorbeeld navigatie. Het zou
mooi zijn als ook onze Efficio boordcomputer-app daarop kan draaien”,
vertelt Rietveld.
Bang voor de toekomst is Rietveld niet. “Als het gaat om platooning, zul-
len truckfabrikanten zelf de technologie voor de matching met andere
vrachtauto’s willen leveren. Maar ook dan blijft vraag naar de registratie
van dat soort activiteiten. Met welke vrachtauto’s is op welk moment een
koppeling gemaakt? En welke vrachtauto rijdt voorop? Denk ook aan de
koppeling met intelligente verkeerssystemen. Wij hebben onlangs een
pilot gedraaid met een paar klanten in de buurt van Helmond. Als een
vrachtauto een verkeerslicht op de rondweg bij Helmond nadert, krijgt de
chauffeur via zijn boordcomputer advies over de rijsnelheid die hij moet
aanhouden om groen licht te krijgen. Ik verwacht hier veel van de komen-
de twee tot drie jaar.”
OOST-AFRIKA / ZUID-AMERIKA
Over de toekomst van zijn bedrijf maakt Rietveld zich geen zorgen. De
afgelopen jaren heeft het bedrijf zijn klantenkring uitgebreid met bedrij-
ven en organisaties uit andere sectoren, denk aan touringcarbedrijven,
openbaarvervoersbedrijven, waterschappen en overheden. Daarnaast is
Rietveld actief middels dealers in Oost-Afrika en Zuid-Amerika. Daar ligt
nog een hele markt open. “Systemen zoals EasyTrack die informatie uit de
canbus van een voertuig halen, kennen ze daar niet. Ik verwacht dat we
binnen drie jaar meer boordcomputers in Afrika en Zuid-Amerika verko-
pen dan in Nederland.”
De organisatie in Nederland blijft zich op Nederland concentreren. Hier
valt nog genoeg te doen. “Inmiddels is de sector ervan overtuigd dat we
niet harder, maar slimmer moeten werken. Er stroomt nu een generatie
in die is opgegroeid met moderne technologie en die graag wil inzetten
om slimmer te werken”, stelt Rietveld, die beaamt dat de houding tegen-
over ICT in 25 jaar tijd volledig is veranderd. “25 jaar geleden voelde ik me
vaak een prediker als ik bij transportondernemers aan tafel zat om te
praten over ICT. Tegenwoordig bellen ze zelf op met vragen over nieuwe
ontwikkelingen.”
TTM.nl februari 2019 | 37
Pleun Rietveld: “Inmiddels is de sector ervan overtuigd dat we niet harder, maar slimmer moeten werken.”
34-35-36-37_ictrietveld.indd 37 13-02-19 14:08