Pagina 41 van: TTM.nl nr. 1 2019
beurs
“Iedereen weet dat wij marktleider in Nederland zijn als het om de ‘dikke
DAF’s’ vanaf 16 ton gaat. Maar ook onder dat segment weet het wegvervoer
ons te vinden. In het segment tussen 7,5 en 16 ton staan we op de tweede
plaats, met de ambitie ook de nummer één te worden. Dat vinden wij een
uitstekende uitgangspositie om naast de professionele wegtransporteur
ook de eigen vervoeder binnen het mkb ervan te overtuigen, dat met name
onze nieuwe generatie DAF LF-series alles biedt om te voorzien in zijn trans-
portbehoefte”, vertelt Bram van Heeswijk van DAF Nederland.
ZUINIG
Volgens Van Heeswijk heeft DAF met de LF daarvoor alle troeven in handen.
“De eind vorig jaar geheel vernieuwde LF-serie biedt het mkb een uitste-
kend uitgangspunt, omdat het een ongelooflijk wendbaar en veelzijdig
inzetbaar voertuig is. Hij is er tussen 7,5 en 19 ton in nagenoeg elke chas-
sislengte. En de PX4- en PX7-motoren met vermogens van 150 tot maar liefst
325 pk zijn bewezen zuinig.”
ONDERSTEUNING
Maar zeker ook met de begeleiding en ondersteuning wil het merk dit jaar
een slag slaan. Dankzij 72 dealerlocaties in Nederland kan DAF de klant
maximaal ondersteunen. “Binnen het mkb is daar behoefte aan”, vertelt
Van Heeswijk. “Daar is een grote groep ondernemers die alles van hun eigen
product weten. Maar die blij zijn als ze voor hun vervoersbehoefte profes-
sioneel worden bijgestaan door mensen die op dát gebied alle expertise
hebben. Daarom heeft iedere DAF-dealer een specialist die alles over de
mogelijkheden van de LF kan vertellen. Zo kunnen wij die groep onderne-
mers optimaal ontzorgen. Niet alleen met een perfecte begeleiding tijdens
de besluit- en aankoopfase, maar zeker ook bij hun keuze van de voor hen
meest efficiënte opbouw van het voertuig. Waar wij sterk in zijn, is dat DAF
af fabriek een groot aantal oplossingen heeft die het de carrosserie-opbou-
wer uitermate eenvoudig maken om de gewenste opbouw optimaal op ons
chassis te plaatsen. Daarbij gaat het niet alleen om gestandaardiseerde
bevestigingspunten tussen het frame en de bak, maar zeker ook om een
vergaande integratie van de elektronica. Want steeds meer LF-voertuigen
worden ook ingezet als licht bouwvoertuig, als bergingsauto en als brand-
weer of huisvuilauto.”
VISION DOOR
DAF voerde eind vorig jaar een product-update door die het voertuig nog
beter afstemt op de huidige eisen in de distributie. “De LF-cabine staat daar
qua handling al jaren aan de top. Hij combineert compacte buitenmaten met
veel ruimte voor de chauffeur. Voor hem is er nu nog meer luxe en comfort.
Niet in de laatste plaats omdat we zien dat steeds meer ondernemers geau-
tomatiseerde versnellingsbakken kopen. Dat zorgt samen met verbeteringen
aan de aandrijflijn opnieuw tot weer 6 procent minder verbruik. Maar ook
de veiligheid kreeg opnieuw een boost. Zoals de nieuwe Vision Door waar-
mee ook DAF nu aan de rechteronderzijde een raam in het portier heeft voor
nóg beter zicht in de dode hoek, rechts onder de spiegel. En daarnaast is DAF
de enige die naast FCW, AEBS en LDWS zonder meerprijs standaard ook ACC
heeft”, meldt Van Heeswijk. “We zien dan ook klanten die eenmaal een LF
gekocht hebben, steeds opnieuw terugkomen. Zo leverden wij recent weer
een LF 210FA aan De Bommel Meubelen, die er nationaal meubels mee
bezorgt. Hun logistiek manager roemt de manoeuvreerbaarheid van het
voertuig en noemt het ‘een prima kameraad van de chauffeur’.”
TTM.nl februari 2019 | 41
DAF gebruikt Transport
Compleet in Hardenberg
onder meer om de eind vorig
jaar geheel vernieuwde DAF
LF-series uitgebreid voor het
voetlicht te brengen. Een en
ander houdt ook verband met
het upgraden van het service-
en verkoopnetwerk rond de
lichte alleskunner.
DAF brengt zijn lichte lijn onder de aandacht
TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: DAF NEDERLAND
Spotlight op de LF
41_tcdaf.indd 41 13-02-19 14:09