We staan in het zand. Een oneindige hoeveelheid zand. Een
woestijn, niet ver van Dubai. Ooit was Dubai zelf groten-
deels zand. Tot er olie werd gevonden, ergens in 1966. Dat
veranderde, zoals bekend, alles rond de Perzische Golf. De
olie bracht welvaart en bijna net zoveel centen als zandkor-
rels in de woestijn. Maar ja, zoals iedereen weet: die olie-
bronnen drogen langzaam op, dus er moet gezorgd wor-
den voor nieuwe brandstoffen. Er is energietransitie nodig,
en die is volop aan de gang. Voor we allemaal elektrisch of
op waterstof rijden, zijn er echter ook voor de huidige ver-
brandingsmotoren nog voldoende middelen om zuiniger te
worden, zo bleek tijdens het speciaal belegde Shell Rimula
Ultimate Stopover event in Dubai. Daar kon TTM.nl een
uiterst vermakelijke dag in de woestijn doorbrengen, maar
er was zeker ook tijd voor een serieuze noot.
ENERGIETRANSITIE
Rimula is natuurlijk de naam van de olie die Shell aanbiedt
voor trucks en bestelauto’s, maar het gaat tijdens dit eve-
nement niet alleen over smering. “Een heel brede blik is
nodig, want hoe we nu en in de toekomst omgaan met
energie is heel belangrijk. Voor het klimaat en voor alle
mensen die daarmee te maken krijgen. Iedereen dus”,
opent Richard Tucker, general manager B2B Lubricant &
Supply Chain de bijeenkomst. “Er is een grote energie-
transitie gaande, Shell wil daar leidend in zijn. In 2050 zal
70 procent meer energie nodig zijn voor transport alleen,
dus het wordt wel tijd dat we naar effectief energiegebruik
gaan kijken. Als je kijkt naar de ontwikkeling van motoren
en voertuigen anno 2019, dan draait het om een verbeter-
de motorefficiency, verbeterd brandstofverbruik en minder
uitstoot. Maar dat is niet alles: wagenparkbeheer kan in de
hele wereld nog beter”, aldus Tucker.
Shell hield een onderzoek onder 400 beheerders van truck-
vloten naar onder meer TCO. “Slechts 8 procent van hen
gelooft dat beter gebruik van smeermiddelen de kosten
met meer dan 25 procent kan laten dalen. Tevens zegt
meer dan de helft met smeermiddelen fouten te hebben
gemaakt die leidden tot stilstand en pech. Toepassing van
slim dataverkeer in fleetmanagement kan de kosten zeker
met 5 procent laten dalen. Daarvan is 63 procent van de
ondervraagden overtuigd”, haalt Tucker een paar resulta-
ten uit het onderzoek aan. Hij vat Shells technologiestrate-
gie samen in drie pijlers. “Als eerste innovatie. Nodig, want
we willen de beste producten hebben. Ten tweede: appli-
catie. Een goed product is leuk, maar je moet het wel op de
goede manier toepassen. Wij hebben 300 specialisten die
fleetmanagers daarbij helpen. En als derde: partnerships.
Dat is nodig, want alleen dan kun je gericht aan de toe-
komst werken. Zo praten we volop met truck-OEM’s om te
bepalen wat er nodig is in 2020-2025.
GEEN BLUEPRINT
Samenwerking is belangrijk, zo betoogde ook de
reportage
46 | februari 2019 TTM.nl
#collaboration
#viscositeit
#efficiency
44-45-46-47-48-49_shelldubai.indd 46 13-02-19 14:10