Europa met 15w-40 of zelfs 10w-40. Er is een trend zicht-
baar naar synthetische en volsynthetische oliën. 10w-30 en
5w-30 zitten al in het nieuwste Rimula-assortiment. Over
drie, maximaal vijf jaar verwachten we op 5w-20 en 0w-20
te zitten. En 0w-16 en 0w-12 is technisch mogelijk.
Truckfabrikanten willen die lagere viscositeit ook, want hun
motoren moeten steeds leaner worden. Ze komen uit zich-
zelf naar ons toe.” Shell heeft de nieuwe Rimula-oliën, die
dit jaar voor zowel trucks als bestelauto’s vernieuwd op de
markt komen, uitgebreid laten testen. Eerst op de dyno,
maar daarna ook in de praktijk. Dat gebeurde voor Europa
bij het grote automotive testcenter in Papenburg. Zes
trucks testten zes oliën, waaronder Shell Rimula, twaalf
dagen achter elkaar. Daarnaast werd Shell Rimula nog eens
maandenlang in een veldproef getest. De testresultaten
zijn duidelijk: een lagere viscositeit zorgt voor een duide-
lijke brandstofbesparing, tot wel bijna 4 procent. Ook de
interne frictie in de motor neemt evenredig met de viscosi-
teit af. Dr. Jason Brown: “De viscositeit van Shell Rimula zal
alsmaar lager worden, en de voordelen voor truckfabrikan-
ten en transporteurs nemen alsmaar toe. Ja, de olie van de
toekomst zal wat duurder zijn, maar de ROI is er ook: in de
vorm van minder brandstofverbruik en een langere onder-
houdsinterval. In onze testen met 5W-30 lagen die al op
200.000 kilometer, in een enkel geval zelfs op 230.000
kilometer.”
Speciaal voor TTM.nl wilde Brown nog wel even in zijn
kristallen bol spieken. “Ik weet dat er veel wordt gesproken
over alternatieve brandstoffen. Wij gaan daarin mee, we
zijn erop voorbereid, maar er is zeker ook een toekomst
voor diesel. Elders op de wereld, maar ook in Europa.
Zonder diesel kunnen we voorlopig toch nog niet, en wij
bewijzen met onze onderzoeken dat we elke druppel effi-
ciënt kunnen maken met goede motorolie. Maar, en ik zeg
het nog maar een keer, wij maken dan wel de olie, een
duurzame transportsector bereik je samen. Collaboration is
key. Dan gaat het over regelgeving, planning, klantenwen-
sen, fabrikantenstrategie en onderzoek. Samenwerken met
alle partners. Samen kunnen we werken aan de meest
efficiënte truckvloot ooit.”
reportage
Tijdens het event was er
veel voorlichting over de
juiste inzet van olie voor
fleetmanagers.
‘Verladers kunnen
emissiereductie
bewerkstelligen
door samenwerking
met vervoerders’,
aldus Sophie Punte
van Smart Freight
Centre.
48 | februari 2019 TTM.nl
Scan de QR-code voor het TTMtv-
vlog over dit evenement!
44-45-46-47-48-49_shelldubai.indd 48 13-02-19 14:10