Een bevlogen transportondernemer dus, Groeneveld-
Janssen. Maar niemand wordt zo geboren, zeker hij
niet. Jörgen glimlacht: “Na mijn afstuderen als leraar
Duits kon ik geen werk als leraar vinden. Tijdens mijn
studententijd werkte ik echter al drie nachten in de
week als taxichauffeur, dat bleef ik dus doen. De
eigenaar van dat taxibedrijf attendeerde me op een
nagenoeg failliet koeriersbedrijf: Data Delivery
Service. Ik ben gaan kijken. De onderneming was
leeg. Zelf vond ik één nieuwe klant en heb het erop
gewaagd; op 1 maart 1998 was ik ondernemer in het
transport. De eigenaar van het taxibedrijf is tot op de
dag van vandaag nog aandeelhouder in Data Delivery
Service.”
Het koeriersbedrijf, anno 2019 acht bestelauto’s
groot, kreeg al snel te maken met crisis. “De grote
koeriers gingen charteren, de markt liep terug. Toen
ben ik in 2007 mijn transportbedrijf gestart. Met de
crisis in 2009 kreeg het koeriersbedrijf een volgende
dreun. We deden veel voor Aldipress, maar dat ver-
dween. En nu? Tja, we zijn een beetje de dupe van de
faillissementen van onze opdrachtgevers, er is weinig
geld en ik weiger tegen afbraakprijzen te werken.
Gewoon betalen volgens de CAO, zoals het hoort.”
Groeneveld-Janssen is eerlijk: “Als ik ga rekenen,
houd ik niet veel over aan het koeriersbedrijf. Maar
ik heb hier wel fantastisch, zeer ervaren personeel
zitten, dat ik graag goodwill wil tonen. Dat vind ik
belangrijker dan financiële winst.”
HETEREN
Ddstrucking is actief in volumetransport in de Benelux
en rijdt onder meer winkeldistributie voor A.S.
Watson. Daarnaast wordt er gereden voor JCL, GLS en
het Arnhemse transportbedrijf Riksen. Het wagen-
park van ddstrucking bestaat uit achttien trekkers,
drie bakwagens, zeven city-opleggers en elf 13,60 m
opleggers. “De trucks zijn vier Actrossen en voor de
rest MAN. O ja, en een Terberg terminaltrekker”,
schetst Groeneveld-Janssen. TTM.nl zag het al bij
aankomst in Westervoort: bij het kleine kantoor van
ddstrucking is geen plek voor het wagenpark. “Dat
klopt. De auto’s hebben als standplaats veelal de plek
waar ze werken. Dat is voor veel auto’s dus het dc van
A.S. Watson in Heteren. Eén keer in de week komen
wij daar, om met de chauffeurs te praten. En af en
TTM.nl februari 2019 | 51
Transportbedrijven in Nederland hebben nogal eens last van valse bescheidenheid. “Dat down-
playen van jezelf is nergens voor nodig”, vindt Jörgen Groeneveld-Janssen, directeur-eigenaar
van ddstrucking uit het Gelderse Westervoort. “Een beetje trots mag best. Laat jezelf zien, kijk
vooruit, heb visie. Ja, ook als het gaat om je wagenpark.” Gesprek met een bevlogen onderne-
mer die vijf waterstoftrucks reserveerde. “Het gaat mij om de aarde en de samenleving.”
Jörgen Groeneveld-Janssen, ddstrucking
vooruit kijken
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD
Altijd
50-51-52-53-54-55_ddsfleetmanagement.indd 51 13-02-19 14:10