Pagina 52 van: TTM.nl nr. 1 2019

52 | februari 2019 TTM.nl
fleetmanagement
toe waait er hier eens eentje aan voor een kop koffie. Het is mis-
schien niet alledaags, maar voor ons werkt het prima zo.” De
opleggervloot van ddstrucking bestaat uit tal van merken. “Van
Hool, Krone, Fruehauf, losse carrosseriebouwers. Daar hebben we
geen vast beleid in, eigenlijk kochten we altijd wat er op dat
moment paste”, zegt Groeneveld-Janssen, die wel aangeeft nu in
onderhandeling te zijn met Schmitz Cargobull.
Ddstrucking rijdt jaarlijks met haar trekkers 100.000 km, de bak-
wagens doen 75.000 km. De keuze voor MAN is een bewuste. “In
januari hebben we nog twee MAN TGS 18.360 trekkers erbij
gekocht. We hebben een keer een uitstapje naar Mercedes
gemaakt, maar zijn toch weer bij MAN teruggekomen. We rijden
met de TGS-cabine, die heeft veel binnenruimte. Met de 320 pk
trekkers die we rijden, behalen we een brandstofverbruik van
25,6 liter op 100 km. Dat is prima. En wat ik belangrijk vind: het
koppel. Dat is bij de MAN’s goed voor elkaar. Best belangrijk als je
zoveel start-stopwerk doet als wij en af en toe door de Ardennen
moet. Natuurlijk kijken we ook naar CO2-uitstoot, dat is zelfs heel
belangrijk voor ons. Ik stuur op duurzaamheid. Gelukkig vinden
ze dat bij A.S. Watson ook heel belangrijk. In 2013 gingen wij in
één klap over naar Euro 6, hadden we daar in Heteren met
afstand de schoonste vloot, terwijl we lang niet de grootste ver-
voerder zijn”, herinnert Groeneveld-Janssen zich lachend.
LNG
Maar… als ddstrucking zo focust op uitstoot, en de nadruk van
het werk ligt op retaildistributie, waarom is dan nooit gekozen
voor LNG-trucks? Groeneveld-Janssen, met ferme blik: “Omdat
LNG helemaal niet duurzaam is! Ja, het is stiller, het trilt wat min-
der in de cabine, maar ook LNG is nog steeds een fossiele brand-
stof. Ik heb gereden met een Iveco op LNG, maar het koppel
stelde me teleur. Het rijdt niet lekker. En dan die verminderde
uitstoot, dat valt met HVO ook te halen. De toekomst is bio-LNG,
roepen ze dan. Ik moet het nog zien, want tien jaar geleden was
biodiesel ook de absolute toekomst. En wat is daarvan terechtge-
komen?”
EMISSIEVRIJ
Een enigszins eigengereide mening is Groeneveld-Janssen niet
vreemd. Bij de aankoop van zijn MAN’s TGS in januari liet hij
weten dat deze wat hem betreft de laatste trucks op fossiele
brandstoffen waren die zijn bedrijf aanschafte. Grijnzend: “Ja, en
dat meende ik ook. Dat zei ik echt niet alleen voor de bühne. Ik
kijk uit naar de dag dat we emissievrij, CO2-neutraal kunnen rij-
den. Liever vandaag dan morgen. En ik schat in dat als de vol-
gende trucks in mijn vloot aan vervanging toe zijn, zo 2022-2023,
emissievrije trucks volop verkrijgbaar zijn. Elektrische trucks
natuurlijk. Ik zie de elektrische MAN wel voor ons rijden in de
toekomst. Of de eActros, ook een mogelijkheid. Ik zie echter wel
een probleem wat betreft het laden. Als iedereen ’s avonds bij A.S.
Watson de truck aan de laadpaal zet, gaat in heel Heteren het
‘LNG? Dat is toch helemaal niet
duurzaam!’
50-51-52-53-54-55_ddsfleetmanagement.indd 52 13-02-19 14:11