De kennismaking met de Nederlandse markt vond plaats
op Transport Compleet in Hardenberg, nu dus bijna een
jaar geleden (zie ook pagina 38). LeciTrailer maakte na
Hardenberg een vliegende start. “In 2018 hebben we in
Nederland meteen 130 LeciTrailer-opleggers afgezet”, ver-
telt salesmanager Theo Slob als we gezamenlijk afreizen
naar Zaragoza, waar het hoofdkwartier van LeciTrailer is
gevestigd. “Nederland zat dus blijkbaar te wachten op
deze nieuwe speler. LeciTrailer kan alle soorten trailers
leveren, maar schuifzeil-, box- en koelopleggers zijn favo-
riet. De opleggers zijn leverbaar met Tridec-besturing. Alles
wordt op klantwens gebouwd, met korte levertijden”,
aldus Slob.
HIT
In Zaragoza maken we kennis met de exportmanager van
LeciTrailer, die luistert naar de welluidende naam Guillermo
Maestre Le Faillier. Hij vertelt in het kort over LeciTrailer.
“Dit is een echt familiebedrijf, sinds 1990 actief in opleg-
gers. We hebben bijna 900 medewerkers. Hier in Zaragoza
hebben we onze hoofdvestiging en de fabriek. Verder heb-
ben we servicevestigingen in Barcelona, Madrid, Valencia
en Sevilla in Spanje, en in Lyon en La Crèche in Frankrijk.
Ook zijn we aanwezig in Portugal, Italië en Bulgarije. De
Nederlandse markt bewerkten we altijd al, maar nog nooit
zo intensief of succesvol als nu met Gomes.” In 2018 produ-
ceerde LeciTrailer bijna 7.000 trailers. De productie en ver-
koop groeiden, onder meer door het succes in Nederland.
“Onze koeltrailers, drie assen waarvan één gestuurd, zijn
een hit in Nederland”, aldus Maestre.
PANELENFABRIEK
LeciTrailer heeft een eigen productielocatie voor de pane-
len van koelopleggers. Die bevindt zich in San Adrián, bij
Carrocerías EGA, waar LeciTrailer een meerderheidsbelang
in heeft. We bezoeken de EGA-fabriek en zien met eigen
ogen hoe de panelen worden gemaakt, vanaf het allereer-
ste begin. De toepassing en het op maat maken van foam,
het zagen van het hout, de speciale nat-op-nat-verlijming
met drie-componentenlijm. Het is allemaal precisiewerk en
het gebeurt grotendeels met de hand. Echt ambachtswerk,
en dat is wel weer eens charmant om te zien, gewend aan
gerobotiseerde productielijnen in de automotive-industrie
als we zijn. “Er worden hier op topdagen 180 panelen
gemaakt”, laat Maestre zien. Door de speciale verlijming
kan LeciTrailer een hoge kwaliteit en isolatiewaarde garan-
deren, plus een lange levensduur. Aan het einde van het
productieproces zien we de panelen op een trailer geladen
worden voor vervoer naar de fabriek in Zaragoza. Naast de
panelenproductie zien we ook nog de EGA-faciliteit waar
box- en frigo-carrosserieën voor rigids en zelfs bestelauto’s
worden gemaakt. De productie- en assemblagehal ogen
reportage
In Zaragoza werden afgelopen jaar
zo’n 7.000 trailer geproduceerd.
60 | februari 2019 TTM.nl
58-59-60-61-62-63_lecitrailer.indd 60 13-02-19 14:12