professioneel en de producten zien er kwalitatief hoog-
waardig uit.
LZV’S
Weer terug in Zaragoza lopen we op een parkeerplaats aan
tegen een fraaie uitstalling van het LeciTrailer productenpa-
let. Een zeer breed palet, anders kunnen we niet zeggen.
We lopen er snel langs en zien schuifzeilopleggers, wissel-
laadbakken, containerchassis, diepladers, platte opleggers,
citrailers, kippers, gesloten opleggers, koeltrailers en zelfs
een LZV. Dat is niet gek, want in Spanje houden ze wel van
de LZV. “Er rijden in Spanje zo’n 200 LZV’s, 90 procent daar-
van zijn LeciTrailers. We kunnen alle componenten leveren,
ook dolly’s”, vertelt Maestre niet zonder trots. Om LZV-
expert te worden heeft LeciTrailer veel ervaring opgedaan in
Scandinavië. Bij de LZV kijkt LeciTrailer sowieso veel over de
landsgrenzen, want daar liggen nieuwe kansen. Het bedrijf
werkt zelfs aan een LZV-dolly waar Nederlandse LZV’s mee
Duitsland in kunnen rijden. “Eentje met een sturende as
dus”, verduidelijkt Maestre. Ook in Spanje zelf kijkt het
bedrijf naar de toekomst. Zo participeert het in een test met
een DUO-trailer van 32 meter lang.
IN BAD
In Zaragoza heeft LeciTrailer een bedrijfsterrein van
265.000 m2, waarvan 54.000 m2 bebouwd. In een van die
gebouwen zien we hoe de opleggers van het Spaanse
merk worden geboren. Dat gebeurt in een ouderwets
lawaaierige productiehal, waar de chassis worden samen-
gesteld. Er wordt geboord, gelast, getimmerd, er wordt
echt productie gedraaid. Wederom een fraai staaltje van
ambachtswerk, alhoewel taferelen als deze ook bij andere
trailerproducten zijn gade te slaan. De metaalhal is een
wereld van verschil met de nieuwste hal van LeciTrailer: de
KTL-faciliteit. Deze state-of-the-art fabriek moet de groot-
ste van Europa worden, met tal van dompelbaden. De
KTL-faciliteit moet begin 2019 klaar zijn. De gekathodi-
seerde opleggers kunnen natuurlijk ook in Nederland
besteld worden, al zijn bij ons juist de gegalvaniseerde
chassis populair.
GRAND FINALE
We verlaten de nieuwe hal weer en nemen een kijkje bij de
eerste assemblageband. Hier worden de trailers, klantspe-
cifiek natuurlijk, voorzien van assen, wielen, banden,
bedrading en wat er nog meer besteld is. Natuurlijk kan
dat een Tridec-systeem zijn, maar we zien ook Valx-assen.
Bij LeciTrailer zijn vertegenwoordigers van belangrijke
leveranciers als Wabco en Michelin trouwens intern gehuis-
vest. We lopen mee met de band en zien aan het einde
ervan een volledig chassis eraf rollen. Die is klaar voor
eindmontage. Dat is weer in een andere hal, waar eigenlijk
TTM.nl februari 2019 | 61
LeciTrailer krijgt dit
jaar haar eigen KTL-
faciliteit; de gegalva-
niseerde chassis zijn
in Nederland populair.
In San Adrián maakt LeciTrailer bij EGA gebruik van nat-op-nat verlijming van de
panelen.
58-59-60-61-62-63_lecitrailer.indd 61 13-02-19 14:12