TTM.nl was erbij toen Daimler in 2015 de Freightliner
Inspiration Truck over de Hoover Dam liet rijden. We kon-
den toen zelf ervaren hoe het is om de handen van het
stuur te halen en de truck zelf te laten rijden. Inmiddels zijn
we vier jaar verder en de technologie is flink opgeschoten.
‘Automated trucks’ zijn nu al heel gewoon: hier in Europa
kan de Mercedes-Benz Actros met level 2 automation wor-
den besteld. Amerika volgt nu ook met de nieuwe
Freightliner Cascadia. Level 2 autonoom rijden betekent
dat de truck zelf kan sturen en accelereren en afremmen,
allemaal op basis van sensoren. Daimler Trucks zet hoog in
op autonoom rijden. Het investeert meer dan een half mil-
jard Amerikaanse dollars in de verdere ontwikkeling ervan
en stelt 200 nieuwe banen beschikbaar. Daarmee wil
Daimler binnen tien jaar op level 4 zit van autonoom rijden.
Dat houdt in dat een chauffeur eigenlijk enkel nog aanwe-
zig is voor controle en eventuele assistentie.
Businesscase
Autonoom rijden is dus het doel van Daimler. De truckfabri-
kant zet echter een punt achter platoonen, zolang dat gaat
om bemande trucks. “Er is domweg geen businesscase voor
platooning”, zei Daimler Trucks CEO Martin Daum aan het
begin van de Consumer Electronics Show in Las Vegas.
Daimler heeft de afgelopen jaren veel met platooning
getest, vooral in de Verenigde Staten, en het moeten con-
cluderen dat de praktijk van platooning lang niet zo roos-
kleurig is als de theorie. “Voor de duidelijkheid, onder pla-
tooning verstaan wij dat twee of meer trucks elektronisch
gekoppeld zijn en op korte afstand van elkaar rijden. Dat
moet aerodynamisch voordeel brengen en daarom brand-
stof besparen. In theorie zo’n 4 procent”, aldus Martin
Daum. “Maar dat percentage staat voor het perfecte
plaatje. In de praktijk bleek platooning ook op lange trajec-
ten lang niet altijd mogelijk. Te vaak fluctueerde de afstand
tussen de trucks. Door hellingen, op- en afritten of tussen-
voegend verkeer. Dat betekende dat er gas bij gegeven
moest worden om het platoon weer dicht op elkaar te
laten rijden. Daarmee daalde het voordeel wat betreft
brandstofbesparing tot onder de 1 procent. Te weinig om
ermee door te gaan, vinden wij.”
Tablet
Voordat we achter het stuur kunnen kruipen van een aan-
tal Freightliners, nemen we de nieuwe Cascadia eerst eens
goed onder de loep. Aan de buitenzijde zien we vooral
rij-impressie
70 | februari 2019 TTM.nl
#autonoom
#elektrisch
#platooning
68-69-70-71-72-73_rij-impressiefreightliner.indd 70 13-02-19 14:13