aerodynamische optimalisaties. Aan de voorzijde zien we
dat de bumper verlaagd is, de ingang voor de towhook is
afgedicht en aan de A-stijl zit een deflector. Ook aan ach-
terkant van de cabine, aan de randen van de wielkasten,
de onderkant van de carrosserie en tussen de achterassen
zien we rubber of kunststof verlengingen en afdichtingen,
allemaal bedoeld om minder luchtweerstand te creëren.
Zeer fraai is Aerodynamic Height Control. Bij snelheden
vanaf 85 km/h wordt de wielophanging lager afgesteld,
waardoor de Cascadia nog lager over het asfalt zoeft. Al
deze optimalisaties zijn overigens optioneel. Bij een kijkje
in de cabine vinden we dezelfde tablet-achtige schermen
in het dashboard als bij de nieuwe Actros in Europa, inclu-
sief de swipe-knopjes op het stuur. De leefruimte in de
cabine is natuurlijk ongekend. Kijk op het YouTube-kanaal
van TTMtv even naar de 360 graden impressie van de
cabine.
ACC
Nog interessanter dan de cabine zijn alle aanpassingen aan
de aandrijflijn. Er is een nieuwe Detroit 12-gangs automaat
met Intelligent Powertrain Management 6, wat wij kennen
als Predictive Cruise Control. Onder de noemer Detroit
Assurance 5.0 introduceert Freightliner Adaptive Cruise
Control, Active Brake Assist 5 en Active Lane Assist. Dat
laatste systeem houdt de vrachtwagen keurig op de rij-
strook, als het moet met kleine stuurcorrecties. Het stuur
loslaten kan, maar is natuurlijk niet nodig. Grappig is het
wel, al krijgt de fleetmanager een seintje als de chauffeur
langer dan 60 seconden het stuur niet in handen heeft.
Side Guard Assist is ook aanwezig. Voor fietsers of voet-
gangers in de dode hoek word je gewaarschuwd met licht-
en geluidssignalen, volgens het zelfde principe als het
systeem op de Actros. Op een van de lange plattelandswe-
gen in de staat Nevada krijgen we een demonstratie van
ACC, dat bij een stilstaande auto voor ons de truck netjes
afremt tot stilstand. Alle optimalisaties aan de aandrijflijn
en aerodynamica, inclusief de assistentiesystemen moeten
een fikse besparing op het verbruik van de Detroit Diesel
motoren opleveren: 35 procent maar liefst, belooft
Freightliner.
Distributie
We laten de Freightliner New Cascadia even voor wat-ie is,
want Daimler Trucks North America heeft nog meer inte-
ressants voor ons klaargezet op de Las Vegas Motor
TTM.nl februari 2019 | 71
De elektrische
eM2 is echt
bedoeld voor
stedelijke en
regionale distri-
butie, net als de
eActros.
De nieuwe Cascadia heeft optioneel een systeem om tijdens het rijden het chassis te
verlagen.
Level 2 auto-
noom rijden
betekent dat de
truck zelf corri-
geert bij het
verlaten van
een rijstrook.
Het stuur losla-
ten kan wel,
maar is niet
echt nodig.
68-69-70-71-72-73_rij-impressiefreightliner.indd 71 13-02-19 14:13