Speedway. Veel daarvan heeft een elektrische aandrijving.
De Fuso eCanter zien we staan, maar daar reden we al
eerder mee. Met de Freightliner eM2 nog niet. Dat is de
Amerikaanse versie van de eActros. Een heerlijk licht stu-
rende distributietruck. Niet zo verfijnd als de Europese dis-
tributievoertuigen, maar prima om een dag mee op pad te
zijn. De eM2 heeft 360 pk aan vermogen en een accucapa-
citeit van 325 kWh. Daarmee moeten de batterijen in een
uurtje weer voor 80 procent vol zijn. De actieradius van de
eM2 is een fikse 370 km. Het laadvermogen valt dan wel
weer tegen: 8.000 lbs, of te wel iets meer dan 3.600 kg. Dat
is niet veel voor een truck met een GVW van 26 tot 33 ton,
maar wellicht voldoende voor meerdere distributieritten
op een dag. Maar goed, range en laadvermogen zijn altijd
tegenstrijdig. Penske rijdt onder meer al testritten met deze
auto, die in 2021 in serieproductie moet gaan. Even ver-
derop staat de indrukwekkende eCascadia, waar we helaas
niet zelf mee mogen rijden. Een echte grote Class 8 trekker,
goed voor maar liefst 730 pk piekvermogen. Hij heeft een
accucapaciteit van 550 kWh accu. In 90 minuten tijd kunnen
de accu’s weer voor 80 procent opgeladen worden en de
eCascadia komt op volle accu’s 400 km ver. Dat is verder dan
de Europese elektrische trucks, maar in een groot land als
Amerika is het nog altijd niet veel. Ook de eCascadia moet
in 2021 in serieproductie gaan.
De nieuwe Cascadia komt deze zomer al op de markt. Tot
slot van de Freightliner ‘Experience’ kunnen we er kort mee
rijden. Achter het stuur is het eigenlijk een feest van her-
kenning, want veel in het dashboard kennen we van de
Actros. De versie waar wij in rijden heeft overigens niet de
hippe tabletscreens, maar een normaal instrumentendis-
play en een stuur dat ook in de Actros zit. Wat betreft fee-
ling en bediening komt het allemaal erg bekend voor. De
hulpsystemen die level 2 autonoom rijden mogelijk maken
zijn optioneel en zitten ook niet op ons demomodel, maar
we kunnen wel vaststellen dat de Cascadia heel solide rijdt
en in niets meer doet denken aan het losse, mechanische
karakter van traditionele Amerikanen. Met de moderne
Detroit Diesels en de nu verwezenlijkte optimalisaties moe-
ten ook Amerikaanse fleetowners een stap in efficiency en
duurzaamheid kunnen maken.
rij-impressie
Side Guard Assist is lever-
baar op de nieuwe
Cascadia. Veilig voor fiet-
sers èn voetgangers.
Penske is al
aan het tes-
ten met de
Freightliner
eM2.
72 | februari 2019 TTM.nl
Scan de QR-code voor het TTMtv-
vlog over deze rij-impressie!
68-69-70-71-72-73_rij-impressiefreightliner.indd 72 13-02-19 14:13