Pagina 76 van: TTM.nl nr. 1 2019

76 | februari 2019 TTM.nl
de dealer
Uiteindelijk werden de personenwagenactiviteiten
verkocht aan Van Mossel Automotive Groep. “Van
Mossel had al langer belangstelling en was voor
ons een geschikte partij om de continuïteit van
onze personenwagenactiviteiten veilig te stellen”,
aldus Van Ruiten.
SYNERGIE
Begin 2018 was de overname een feit. Van Ruiten:
“Ik zag er tegenop, maar ik wist ook dat het voor
beide segmenten van ons bedrijf het beste zou zijn.
Dat bleek ook, want afgelopen jaar draaiden zowel
de overgenomen personenwagenactiviteiten als de
bedrijfswagens een gezond resultaat. Er is nu ook
meer rust in het bedrijfswagenbedrijf, horen we
van onze medewerkers. Personenwagenpanden,
-medewerkers, -materieel, het is allemaal in één
keer overgegaan naar Van Mossel. Vrij makkelijk
eigenlijk. We werken zelfs voor een deel nog
samen met Van Mossel. De bedrijven vullen elkaar
aan op sommige punten, zoals werkplaatsen en
verhuuractiviteiten. Van die synergie maken we
graag gebruik, want het is in het voordeel van
beide bedrijven.”
AFTERSALES
ROGAM is nu actief in trucks, bestelauto’s en trai-
lers. Die laatste productgroep werd ooit gestart
omdat er een teruggang in de aftersales rond
trucks werd verwacht. Robert-Jan Tros, directeur
Trucks & Trailers: “Wij werken samen met de col-
lega’s van Truck en Trailer Groep Nederland (TTGN).
Ooit voerden we Kässbohrer en nu Kögel, maar wij
spelen nu graag in op alle trailerwensen van onze
klanten, en onze werkplaatsen kunnen onderhoud
en reparatie verlenen aan meerdere merken.” De
daling in aftersales voor trucks werd echter nooit
reëel, vertelt Tros. “Door een beter productpalet in
trucks en een stijgend marktaandeel van Mercedes-
Benz werd het zelfs drukker in de werkplaats. Da’s
prettig, want aftersales zijn en blijven leidend in
dealerbedrijven.” Van Ruiten vult Tros meteen aan:
“Een dealerbedrijf in bedrijfswagens stuur je van-
uit een aftersales gedachte, de zorg voor de vracht-
wagens is voor onze klanten belangrijker dan de
koop op zich. Aftersales is de basis van waaruit je
sales erbij kunt doen.”
Veel dealerbedrijven kampen met een serieus
tekort aan werkplaatspersoneel. Hoe zit dat bij
ROGAM? “Wij hebben samen met dealers uit de
regio al jaren geleden een Truck Academy opge-
richt. In samenwerking met scholen en de impor-
teur kunnen we daardoor goed opgeleid jong
personeel in onze werkplaatsen krijgen. We heb-
ben nu zes leerling-monteurs in onze werkplaatsen
lopen. Goed personeel blijft wel een aandachts-
punt. In al onze vestigingen, Bergschenhoek,
Moordrecht, Rotterdam en Dordrecht, hebben we
op dit moment zeker plek voor zes monteurs.”
EMOTIE
2018 was wat betreft verkopen een goed jaar voor
ROGAM en ook voor 2019 zijn er goede verwach-
tingen. Van Ruiten: “Ik hou niet zo van strooien
met cijfers als voorspelling. Veel belangrijker vind
ik het om klanten nog beter te bedienen dan voor-
heen, dan komen die orders vanzelf. Robert-Jan
Tros: “Er wordt vaak gedacht dat transportbedrij-
ven tegenwoordig enkel op efficiency hun vloten
samenstellen, maar emotie speelt wel degelijk een
rol. Bij de kleinere bedrijven, en dat is toch 60 pro-
cent van de markt, is emotie zeker iets om rekening
mee te houden. Het chauffeurstekort gaat ook
steeds meer meespelen, want een chauffeur die je
in je bedrijf wil hebben of houden, kun je paaien
met de auto of het merk waar hij zich prettig bij
voelt.” Dat zal dan voornamelijk gebeuren met
trucks met fossiele brandstoffen, want voor die
met alternatieve aandrijving zijn de mogelijkheden
vooralsnog beperkt. “Het duurt ook nog wel even
voor er elektrisch aangedreven vrachtwagens op
de markt komen, en dan nog is er fikse stimulering
nodig om een klant daarvoor te laten kiezen. Er
moet namelijk wel geld mee worden verdiend. Ik
zie voor elektrische voertuigen voornamelijk kan-
sen in fijnmazige distributie, allereerst in de grote
steden en misschien dan nog voornamelijk door
eigen vervoerders. Die leven niet van de opbrengst
van vervoer alleen”, aldus Tros.
Van Ruiten zet nog wel een kanttekening bij ver-
koopdoelstellingen. “We verwachten dat er uitein-
delijk minder contractpartners over zullen blijven,
die meer aanvullende diensten rond de vrachtwa-
gens aan kunnen bieden, zoals gebruikt, onder-
houdscontracten, financiering en leasing. Maar om
goed in te kunnen spelen op deze ontwikkelingen
is een verdere schaalvergroting noodzakelijk om
daarmee op de beste wijze aan de slag te gaan.”
CONTINUÏTEIT
Die trend naar een andere schaalgrootte en meer
werk leidt tot één doel in 2019, dat voor ROGAM
boven alle verkoop- en servicedoelstellingen staat:
het voortbestaan van het bedrijf. Van Ruiten: “Dat
is het allerbelangrijkste: continuïteit. Dat was ook
de basis voor de overname van onze personenwa-
genactiviteiten door Van Mossel, maar dat blijft
ook het belangrijkste, nu we enkel nog de bedrijfs-
wagens doen. Maar willen we overleven, dan zul-
len we moeten groeien. Dat is zelfstandig uiterst
moeilijk, vandaar dat we alle vormen van samen-
werking onderzoeken en openhouden. Dus zijn we
op zoek naar een partner, om het voortbestaan van
het bedrijf op de lange termijn te waarborgen. Hoe
zo’n partnership eruitziet? Dat kan van alles zijn,
we staan voor alles open, als het businessmodel
maar past bij het bedrijf. Want ROGAM moet wel
ROGAM blijven. Het voortbestaan is prioriteit num-
mer één.”
#overname
#aftersales
#partnership
74-75-76-77_dedealerrogam.indd 76 13-02-19 14:14