Pagina 79 van: TTM.nl nr. 1 2019

De Combo is de eerste bestelauto die voortkomt uit de samenwerking
met PSA, die gestalte kreeg in de zomer van 2017. Direct daarna staken
engineers van PSA en Opel de koppen bij elkaar, want in de herfst
kreeg TTM.nl al de eerste schetsen van de nieuwe cityvan te zien,
gevolgd door de eerste (gecamoufl eerde!) testrit vanuit de fabriek in
het Spaanse Vigo. Toen (scan de QR-code om de vlogs over de ontwik-
keling van de PSA-van te zien) was al meteen duidelijk wat we ook zien
als we onze testauto ophalen: het PSA-trio Citroën Berlingo, Opel
Combo en Peugeot Partner heeft een divers gezicht, waarbij de merki-
dentiteit bij elke auto goed naar voren komt. De Combo heeft een
eigen grille en koplampen, plus het kenmerkende Opel-logo en
chroomstrip. Onze test-Combo is uitgevoerd met optionele, fraaie
7-spaaks lichtmetalen velgen en banden met lage rolweerstand. Ook
mooi is de led-dagrijverlichting, die goed matcht met de lijnen in de
grille. We rijden de L1-versie, dat wil zeggen met een totale lengte van
440 cm en een wielbasis van 279 cm. De voorruit loopt hoog door in
het dak. De Quartz Grey metallic lak is met recht eehh.. een beetje grijs.
MEM
De Opel Combo kunnen we openen met de sleutel in de zak. Het
optionele Keyless Entry zorgt ervoor dat we de deur maar aan hoeven
te raken en de auto gaat van het slot. Het interieur van de Combo is
volledig vernieuwd en doet in niets meer denken aan het oude model.
Heel slim is dat Opel bijvoorbeeld de bedieningshendels aan de stuur-
kolom heeft overgenomen uit andere Opel-modellen. Zo wordt de
Opel-rijder in ieder geval niet vervreemd van zijn eigen merk. Het
interieur is comfortabel en ergonomisch doordacht. De stoelen zitten
goed, met een lange zitting. Ons testmodel heeft behoorlijk wat
opties. Gelukkig zijn we in deze wintermaanden met de verwarmbare
voorstoelen en, echt heel fi jn, een verwarmbaar stuurwiel. Op het
stuur veel knoppen, onder meer om de Adaptive Cruise Control in te
stellen. Slim is de knop ‘MEM’. Als je daarop drukt, wordt de cruise-
snelheid aangepast aan de geldende maximumsnelheid, gezien door
de bordherkenning van de auto zelf. Onze telefoon kan in de Combo
– via Bluetooth, Apple Carplay of Android Auto verbonden natuurlijk
– in een vakje worden gelegd waar hij draadloos met inductie wordt
opgeladen. Onder handbereik zijn diverse opbergplekken, de fi jn in de
hand liggende pook voor de zesversnellingsbak en het grote multime-
diascherm, een eigenwijs tablet dat rechtop staat en het dashboard
domineert. De Combo heeft slimme zaken aan boord als de elektrische
handrem en de head up display. Die laatste is een optie voor 359 euro,
maar wel het overwegen waard. Belangrijke info, onder meer snel-
heid, cruise control en navigatie, wordt op dit display voor de voorruit
geprojecteerd. Daarom kan de bestuurder zijn ogen altijd op de weg
TTM.nl februari 2019 | 79
1. De Opel Combo is er weliswaar een van een drietal, maar hij heeft van PSA een
heel eigen gezicht gekregen.
2. Ook in het slim vormgegeven interieur vindt de Opel-rijder bekende onderdelen.
3. De Combo mag 683 kg lading meenemen. Het laadvolume is iets afgenomen ten
opzichte van de vorige Combo.
4. Onze favoriete optie op de Combo en zéér welkom in de winter: stuurverwarming.
Als je tegenwoordig een medewerker van Opel
tegenkomt, heeft hij gegarandeerd een enorme smile.
En terecht, sinds Opel is overgegaan van het
kwakkelende General Motors naar PSA, komt er de
ene na de andere sprankelende bestelauto vandaan.
Beste bewijs: de Opel Combo, International Van of the
Year 2019 en als eerste nu bij TTM.nl in de test.
Wereld
van verschil
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL
3
2
4
78-79-80-81_opelcombobesteller.indd 79 13-02-19 14:14