Pagina 10 van: TTM.nl nr. 1 2020

KROKODILLEN-
TRANEN
‘We have big order, very big order. From the Netherlands!’ De Chinese
medewerkers van BYD waren zeer enthousiast toen ik in november op
bezoek was bij BYD in Shenzhen. ‘It is from… eeh…’ IJssel-Vechtstreek was
iets te moeilijk om fatsoenlijk uit de mond te krijgen voor de Chinezen,
maar hun vreugde was er niet minder om. 259 elektrische bussen, de groot-
ste Europese order ooit!
Zo blij als BYD was, zo teleurgesteld was de Nederlandse VDL Groep.
Topman Wim van der Leegte schreef de frustratie van zich af in Het
Financieele Dagblad. Hoe was het toch mogelijk dat een Nederlands
OV-bedrijf – overigens dochter van het Franse Keolis – koos voor een
Chinees product? Was er dan geen oog voor het Nederlandse product en
de Nederlandse werkgelegenheid? De emoties van VDL werden in de
weken daarna veelvuldig ge-echoot in de Nederlandse media. De tendens
was telkens hetzelfde: hoe kon een Chinees product nu prevaleren boven
een Nederlands product? Dat kon alleen maar door goedkope Chinese
arbeid, hoge Chinese importheffi ngen en overheidssubsidie.
Daar zit een kern van waarheid in, maar de plank werd verder veelvuldig
misgeslagen, ook door Van der Leegte. BYD is namelijk geen Chinese start-
up of zo, maar een wereldomspannend technologiebedrijf dat bijvoor-
beeld zijn eigen accufabriek heeft, waarmee het zich in hoge mate onder-
scheidt van andere autofabrikanten. BYD opereert al vanaf 1998 in Europa
en heeft zijn EU-hoofdkantoor, inclusief een stevige R&D-afdeling, in
Nederland. Produceren doet BYD in China, maar ook in Europa, in
Hongarije en in Frankrijk. Het bedrijf is van Chinese origine, maar heeft dus
al lang voet aan de grond in Europa. Toen BYD net in Europa arriveerde,
heeft het zich overigens gemeld bij VDL, om te zien of er kansen waren op
samenwerking. Maar de trotse Brabanders waren niet geïnteresseerd in
‘dat Chinese bedrijf’.
Dan moet je nu, als die Chinezen succesvoller blijken dan jij zelf, geen kro-
kodillentranen huilen. En misschien eens goed in je geheugen graven.
Want ja, in veel projecten wordt BYD gepusht door de Chinese overheid,
maar overheidssteun is VDL ook niet vreemd. Toen het bedrijf het noodlij-
dende NedCar wilde overnemen gebeurde dat ook niet dan nadat de
Nederlandse overheid te hulp schoot met vele miljoenen euro’s.
Arjan Velthoven | Hoofdredacteur TTM.nl
#brabant
#huilie
#china
“
10 | februari 2020 TTM.nl
editorial
“
10_editorial.indd 10 13-02-20 08:53