TTM.nl februari 2020 | 13
De transportsector heeft lang moeten wachten op een truckmo-
tor van Volvo met turbocompound. Wat ooit als I-Torque werd
aangekondigd, is er nu in een pakket dat I-Save heet. De aanpas-
singen aan aandrijflijn en software moeten aanzienlijke besparin-
gen op het brandstofverbruik opleveren. Dat proberen we graag
uit op onze testroute!
TEKST: ELINE DE VRIES | FOTO’S: JAN LIEFTINK
Volvo FH 460 I-Save
De Volvo FH is in zijn huidige vorm alweer (bijna) zeven jaar op de markt. Dat
uiterlijk kennen we nu wel een beetje, dachten we, maar als we aan het begin
van de testdag de FH460 I-Save zien staan zijn we toch onder de indruk. Niet
alleen door de lakkleur, al staat dat blauw hem erg goed. Het zijn meer de fraaie
designelementen als het ventilatierooster dat prachtig aansluit op de zijfender,
het lijnenspel in de carrosserie, de subtiele zijspiegels, de in lakkleur gespoten
naafdop. Het getuigt van smaak en klasse. We hebben nog geen meter gereden,
maar we kunnen het ons goed voorstellen dat je als chauffeur hiermee graag op
pad gaat (en dat ook aan de werkgever vertelt). En daar was het Volvo nou net
om begonnen toen de FH in 2014 werd uitgeroepen tot International Truck of the
Year. Toch zijn er sterke aanwijzingen dat Volvo in 2020 met een ‘nieuwe’ FH op
de proppen gaat komen.
TurbinE
Maar zover is het nog lang niet. Voordat we vertrekken, vragen we Volvo’s
nieuwe testchauffeur Stefan nog even om de cabine te kantelen zodat we een
blik kunnen werpen op de D13K TC, de versie van Volvo’s 12,8 liter dieselmotor
met turbocompound. De TC-motor heeft zuigers met een gepatenteerd, gegolfd
I-Save
the Day!
12-13-14-15-16-17_volvofhi-savetest.indd 13 13-02-20 08:56